عنوان
|
اثربخشی والدگری ذهن آگاهانه مادران بر نظمجویی هیجانی، دلبستگی ایمن کودک والد و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
الهه اسلمی - اکرم ملکزاده - نسرین پیرمرادیان |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 19 پیاپی 75 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1402 |
محدوده صفحات
|
322-307 |
کلید واژه
|
پرخاشگری اصفهان آموزش مادران سبک دلبستگی ایمن آموزش والدین پرخاشگری کودکان کودکان پیش دبستانی پرخاشگری فرزند والدگری دلبستگی مادر به کودک دلبستگی والد فرزندی نظمجویی هیجانی آموزش مادری ذهن آگاهانه والدگری مادران والدگری ذهن آگاهانه دلبستگی ایمن کودک والد
|
چکیده
|
ایـن پژوهـش بـا هـدف تعییـن اثربخشـی آمـوزش والدگـری ذهنآگاهانـه مـادران بـر نظمجویـی هیجانـی، دلبسـتگی ایمـن کودک-والـد و پرخاشـگری کـودکان پیشدبسـتانی انجـام شـد. روش پژوهـش شـبهتجربی بـا طـرح پیشآزمـون، پسآزمـون و پیگیـری بـا گـروه گـواه و جامعـۀ آمـاری شـامل مـادران دارای کـودک پیشدبسـتانی در شـهر اصفهـان در سـال تحصیلـی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بـود. ۵۰ نفـر بـا نمونهبـرداری مرحلـهای در دو گـروه آزمایـش و گـواه بهصـورت تصادفـی جایگزیـن شـدند و بـه مقیـاس پرخاشـگری کـودکان پیشدبسـتانی (واحـدی، فتحـیآذر، حسینینسـب و مقـدم، ۲۰۰۸)، فهرسـت نظمجویـی هیجانـی کـودکان (شـیلدس و سـیکتی، ۱۹۹۷) و پرسشـنامۀ روابـط میانـی دلبسـتگی (کاپنبـرگ و هالپـرن، ۲۰۰۶) در سـه مرحلـۀ پیشآزمـون، پسآزمـون و پیگیـری پاسـخ دادنـد. سـپس گـروه آزمایـش طـی ۸ جلسـۀ ۹۰ دقیقـهای پروتـکل آموزشـی والدگـری ذهنآگاهانـه (بوگلـز و رســتیفو، ۲۰۱۴) را دریافــت کردنــد. نتایــج تحلیــل کواریانــس چندمتغیــری نشــان داد آمــوزش والدگــری ذهنآگاهانــه بــه مــادران باعــث افزایــش نظمجویـی هیجانـی و دلبسـتگی ایمـن و کاهـش بیثباتـی نظمجویـی هیجانـی و پرخاشـگری فرزندانشـان شـد امـا در مرحلـۀ پیگیـری (۵ مـاه بعـد از مداخلـه) تفـاوت معنـاداری بیـن متغیرهـای دو گـروه مشـاهده نشـد کـه ایـن یافتـه میتوانـد بـر برگـزاری مجـدد ایـن دورههـا در فواصـل زمانـی کوتـاه بـرای والدیـن صحـه بگـذارد. یافتههـای ایـن پژوهـش ضـرورت کاربـرد برنامههـای آمـوزش والدگـری ذهنآگاهانـه بـه مـادران را بهمنظـور بهبـود روابـط دلبسـتگی والد-کـودک، نظمجویـی هیجانـی و کاهـش پرخاشـگری کـودکان پیشدبسـتانی خاطـر نشـان میسـازد.
|