عنوان
|
اثربخشی آموزش روان نمایشگری بر برانگیختگی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان طلاق دارای مشکلات رفتاری برونیسازی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
مهشید شعبانی - شهره قربان شیرودی - جواد خلعتبری |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 19 پیاپی 73 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1401 |
محدوده صفحات
|
78-65 |
کلید واژه
|
اصفهان مشاوره روان نمایشگری اختلالات رفتاری دانشآموزان طلاق دانشآموزان دبیرستانی روان نمایشگری طلاق انعطافپذیری روانشناختی برانگیختگی دانشآموزان متوسطه اول مشکلهای رفتاری بیرونی
|
چکیده
|
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی آمـوزش روان نمایشـگری بـر برانگیختگـی و انعطاف پذیـری روانشـناختی دانش آمـوزان طلاق دارای مشـکلات رفتــاری برونی ســازی و پژوهــش حاضــر شــبه تجربی بــا طــرح پیش آزمــون- پس آزمــون بــا گــروه گــواه و دورۀ پیگیــری دوماهــه بــود. جامعــۀ آمــاری شــامل دانش آمــوزان طــلاق دارای مشــکلات رفتــاری برونی ســازی شــده بــود کــه در دورۀ اول متوســطه در ســال تحصیلــی 1399-1400 در شــهر اصفهــان مشــغول بــه تحصیــل بودنــد. 40 دانش آمــوز طـلاق دارای مشــکلات رفتــاری برونی ســازی بــا روش نمونه بــرداری هدفمنــد انتخــاب و بــا گمــارش تصادفــی در گروه هــای آزمایــش و گــواه گمــارده شــدند (هــر گــروه 20 دانش آمــوز) و بــه پرسشــنامۀ برانگیختگــی (بــارت، اســتانفورد، کنــت و فلتــوس، 2004)، پرسشــنامۀ انعطاف پذیــری روانشــناختی (دنیــس و ونــدروال، 2010) و ســیاهۀ رفتــاری کــودکان و نوجوانــان (آشــنباخ و رســکورال،
2001) پاســخ دادنــد. گــروه آزمایــش آمــوزش روان نمایشــگری (خوبانــی، محمــدی و جــراره، 1392) را طــی دو و نیــم مــاه در 10 جلســه 75 دقیقــه ای دریافـت کردنـد. در گـروه آزمایـش 4 نفـر و در گـروه گـواه نیـز 3 نفـر ریـزش داشـتند. نتایـج تحلیـل واریانـس بـا اندازه گیـری مکـرر نشـان داد آمـوزش روان نمایشــگری بــر برانگیختگــی و انعطاف پذیــری روانشــناختی دانش آمــوزان طــلاق دارای مشــکلات رفتــاری برونی ســازی تأثیــر معنــادار دارد. بــر اســاس یافته هــای ایــن پژوهــش می تــوان چنیــن نتیجــه گرفــت کــه آمــوزش روان نمایشــگری بــا بهره گیــری از فنونــی هماننــد مواجهه ســازی، ابــراز احساسـات، پالایش هیجانـی و ایفـای نقـش میتوانـد بـه عنـوان یـک روش کارآمـد جهـت کاهـش برانگیختگـی و افزایـش انعطاف پذیـری روانشـناختی دانش آمــوزان طـلاق دارای مشــکلات رفتــاری برونی ســازی شــده مــورد اســتفاده گیــرد.
|