عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری زناشوئی و سلامت روان در زوجین متقاضی طلاق شهرستان آمل |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 51 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 138-127 |
کلید واژه | مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی زوجین متقاضی طلاق سازگاری زناشویی طلاق سلامت روانی آمل (شهرستان) سلامت روان زوجین |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری زناشوئی و سلامت روان در زوجین متقاضی طلاق شهرستان آمل بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین متقاضی طلاقی که برای طلاق به دادگاه های خانواده و مراکز روانشناختی در شهر آمل، در سال 1400 مراجعه نمودند، بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 30 زوج (30 مرد و 30 زن) می باشد که به روش در دسترس انتخاب گردیدند. شرط ورود به پژوهش زوجینی می باشند که دادخواست طلاق به دادگاه و مراکز مشاوره برده اند و درپرسشنامه شاخص بی ثباتی ازدواج نمره مورد نظر را کسب کرده اند، می باشد. ابزارگرد آوری داده ها پرسشنامه سازگاری زناشویی لاک و والاس (1959) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1970) بود. گروه آزمایش ده جلسه 90 دقیقه ای، مهارت های مربوط به مهارت های زندگی مبتنی بر سرفصل های یونیسف را دریافت نمودند. دادههای جمعآوری شده با روش آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با استفاده از نرمافزار spss نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری زناشوئی و سلامت روان در زوجین متقاضی طلاق شهرستان آمل تاثیر مثبت وجود دارد و می تواند منجر به احساس مثبت در زندگی زوجین گردد. می توان با برگزاری کلاس های آموزشی مهارت های زندگی در زمان پیش از ازدواج، سازگاری زناشویی و سلامت روان زوجین را بهبود بخشید. |
کد مقاله | 47492 |
تعداد بازدید | 64 |
|