عنوان | بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر دلزدگی و نشخوارهای ذهنی زنان خشونتدیده |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پزشکی قانونی ایران - سازمان پزشكي قانوني كشور - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
محدوده صفحات | 185-175 |
کلید واژه | خشونت خشونت خانگی خشونت خانگی علیه زنان خشونت علیه زنان زنان متأهل خشونت زناشویی دلزدگی زناشویی رفسنجان خشونتدیدگی مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی خشونت شوهر خشونت تجربه شده دلزدگی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تجربه خشونت قربانیان خشونت زنان خشونت دیده خشونت تجربه شده در زنان زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره نشخوار ذهنی |
چکیده |
مقدمه: یکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ و آﺳﯿﺐﻫﺎی ﻣﻬﻢ در ﺣﻮزه ﺧﺎﻧﻮاده، پدیده ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺧﺎنگی اﺳﺖ که در این بین خشونت علیه زنان موضوعی است که متخصصان حوزه سلامت روان به آن توجه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش تعهد بر دلزدگی و نشخوار های ذهنی زنان خشونت دیده صورت پذیرفت. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری کلیه زنان متأهل خشونت دیده مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ بودند. روش نمونه گیری هدفمند و ۳۰ زوج براساس پرسشنامه های خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (۱۳۷۷)، دلزدگی زناشویی پاینز (۱۹۹۶) و نشخوار ذهنی نیما قربانی و همکاران (۱۳۸۶) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵نفر) و گروه گواه (۱۵نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض ۱۰ جلسه آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش -تعهد و گروه کنترل در این زمان هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: نشان دادند که عمل آزمایشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته تأثیر معنی دار داشته است. آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش (عمل آزمایشی) بر کاهش دلزدگی زناشویی (۷.۲۱ = F و ۰.۰۱ = P) و کاهش نشخوار ذهنی (۴.۰۷ = F و ۰.۰۳ = P) تأثیر مثبت داشته است. براساس اندازه اثر می توان گفت میزان اثربخشی مداخله در متغیر دلزدگی (۰.۴۷) و در مورد متغیر نشخوار ذهنی (۰.۳۸) بوده است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نقش بسیار مهمی در کاهش دلزدگی و نشخوار ذهنی زنان خشونت دیده ایفا می کند و می تواند به عنوان یک روش آموزشی اثربخش پیشنهاد شود. |
کد مقاله | 47488 |
تعداد بازدید | 99 |
|