• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان امکان‌سنجی فسخ نکاح به دلیل بیماری وسواس
تعداد صفحات 15
نویسنده محمود اکبری - میثم خزائی - طاهره آدینه
مشخصات نشریه  فقه پزشکی پیاپی 44
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه نکاح  فسخ نکاح  عیوب منصوص  اختلال وسواسی  عیوب فسخ نکاح  دیدگاه فقها  فسخ نکاح در فقه  عیوب فسخ نکاح در فقه  شرط صفت  خیار عیب  موارد فسخ نکاح  شرایط فسخ نکاح  خیار عیب در نکاح  دیدگاه فقهی  تخلف از شرط صفت  وسواس  تخلف شرط در نکاح  خیار تخلف از شرط صفت  افراد وسواسی  خیار تخلف  موجبات فسخ نکاح  
چکیده زمینه و هدف: فسخ نکاح با استفاده از خیار عیب یا خیار تخلف از شرط صفت، از راه های انحلال نکاحی است که زن یا مرد در حین نکاح، واجد عیب یا فاقد وصفی معهود یا صفتی مشروط باشند. نگرش موردی مشهور فقیهان و قانون به فسخ نکاح، برخی از محققان را به بررسی عوامل غیرمنصوص با بهره‌گیری از تنقیح مناط واداشته که وسواس ازجمله این بیماری‌ها است. ازدواج فرد وسواسی حاد، موجب می‌گردد بسیاری از اهداف مهم نکاح، مختل شود. هدف مرقوم حاضر بررسی نقش بیماری وسواس در فسخ نکاح در زمان شدت بیماری است.
مواد و روش‌ها: این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای امکان فسخ نکاح با وسواس را بررسی می‌نماید.
نتیجه‌گیری: طبق ادله روایی و قواعد لاضرر و لاحرج، عیوب منصوص موجب فسخ نکاح، در شرع و قانون تمثیلی بوده ازاین‌رو می‌توان براساس ملاک‌های عیوب منصوص در مورد وسواس یکی از زوجین نیز اقدام به فسخ نکاح نمود. بر این اساس، زمانی که وسواس در حالت شدید یا جنون وسواسی است به دلیل مانعیت و انزجار از رابطه جنسی، فسخ نکاح امکان‌پذیر می‌گردد همچنین به دلیل ابتنای عرف بر سلامت زوجین، اگر در حین نکاح، یکی از زوجین دارای بیماری وسواس شدید یا جنون وسواسی باشد، طرف مقابل میتواند با استناد به خیار تخلف از شرط، نکاح را فسخ نماید.

کد مقاله 47483
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397