• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان الزام مادر به رعایت سلامت جنین از منظر فقه امامیه
تعداد صفحات 18
نویسنده محمد روشن - فاطمه عبیری
مشخصات نشریه  فقه پزشکی پیاپی 44
تاریخ انتشار 1401
کلید واژه جنین  سلامت جنین  مبانی فقهی  فقه امامیه  مادر باردار  بررسی فقهی  حقوق جنین  حق سلامتی  مسئولیت مادر  
چکیده زمینه و هدف: دوران جنینی، یکی از مهم‌ترین مراحل حیات کودک به شمار می‌رود. هرگونه رفتار آگاهانه و غیرآگاهانه مادر باردار، نقش اساسی در رشد جسمی و روانی جنین ایفا می‌کند. چنانچه مادر، سوء تدبیر نماید و رفتارهایی انجام دهد که از رهگذر آن به سلامت جسم و روان وی آسیب وارد شود، تبعات و مسئولیت‌هایی برای وی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر، بررسی فقهی تکلیف مادر در قبال حق سلامت جنین است.
مواد و روش‌ها: مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به گردآوری داده‌های مرتبط با مبانی فقهی مسئولیت مادر در مقابل رعایت سلامت و بهداشت جنین پرداخته است.
نتیجه‌گیری: در حال حاضر، عدم تصریح قانون‌گذار، این ابهام را به همراه می‌آورد که مادر باردار می‌تواند بدون توجه به سلامت و بهداشت جنین، آزادانه اراده خود را اعمال نماید؛ این فرضیه‌ به دلیل قواعد کلی حاکم بر افعال و ترک فعل‌های انسانی و با استناد به ادله فقهی حقوقی متعددی برگرفته از کتاب، سنت و قواعدی از قبیل لاضرر، وجوب دفع ضرر محتمل، تسبیب، احترام، لایبطل دم امرء مسلم، بهداشت به عنوان مقدمه واجب نگهداری از جنین و بحث فقهی مقاصد شریعت، رد و امکان الزام مادر به رعایت سلامت جنین استنباط می‌شود.

کد مقاله 47482
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397