عنوان
|
بررسی مؤلفههای اثرگذار بر ارتقاء شغلی زنان هیأت علمی در آموزش عالی ایران |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
یزدان ابراهیمی - زهرا چاووشی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 21 شماره 3 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1402 |
محدوده صفحات
|
57-33 |
کلید واژه
|
آموزش عالی زنان در آموزش عالی عوامل شخصیتی عوامل خانوادگی ارتقاء زنان عوامل فرهنگی عوامل فردی اعضاء هیئت علمی زن ارتقاء شغلی زنان زنان در آموزش عالی ایران عوامل آموزشی ارتقاء شغلی دانشگاههای دولتی عوامل قانونی آموزش عالی ایران عوامل علمی
|
چکیده
|
نرخ رسیدن به مرتبه استادی بعنوان بالاترین رتبه علمی دانشگاهی مانند نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ایران بسیار پایین است. با گسترش سریع آموزش عالی در ایران و فراهم آمدن فرصتهای بیشتر آموزشی برای زنان و حضور بیشتر آنان در تحصیلات تکمیلی، نرخ مشارکت زنان و رشد آنان در مسیر شغلی دانشگاهی همچنان با متوسط کشورهای توسعه یافته فاصله بسیار دارد.
هدف این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر حضور زنان هیأت علمی در سطوح بالای دانشگاهی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-پیمایشی از یک نمونه آماری شامل 406 نفر از کل اعضای هیات علمی زن شاغل در دانشگاه های دولتی وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در سال 1400 و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است. برای تحلیل داده ها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهایAMOS22 , SPSS22 استفاده شده است. بر اساس یافته ها، چهار فرضیه مطرح تایید شد و نشان داد که از منظر زنان اعضای هیات علمی به ترتیب «عوامل فرهنگی و قوانین حاکم بر دانشگاه»،« عوامل علمی و آموزشی» ،« عوامل فردی و شخصیتی» و «عوامل خانوادگی» بیشترین اثر را بر پایین بودن ارتقا آنان در دانشگاه داشته اند.
|