• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روایت زنان کارآفرین دانشگاهی از بازیابی نقش اجتماعی اقتصادی خود در بستر کارآفرینی سطح خرد و متوسط
تعداد صفحات 27
نویسنده زهرا میرحسینی - صغری عاشوری
مشخصات نشریه  مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 21 شماره 2 پیاپی 75
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 33-7
کلید واژه تجربه زنان  زنان کا‌رآفرین  زنان دانشگاهی  نقش اجتماعی زنان  تجربه زیسته  کارآفرینی  کارآفرینی زنان  نقش اجتماعی  نقش اقتصادی زنان  روایت زنانه  کارآفرینی خرد  کنش کارآفرینانه زنان  گرایش به کارآفرینی  کارآفرینی متوسط  
چکیده تمایل زنان دانشگاهی به استخدام در سازمان‌‌های دولتی و خصوصی مسئله‌ای قابل انکار نیست. اما، علاقه و اشتیاق برخی زنان به کارآفرینی و داشتن کسب‌و‌کار مختص به خود پدیده‌ای ‌‌‌‌تأمل‌برانگیز ‌است که می‌تواند زمینه ‌ارتقاء مشارکت اجتماعی ‌و کاهش بیکاری زنان دانشگاهی را فراهم کند. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف فهم علل گرایش زنان دانشگاهی به کارآفرینی در سطوح خرد و متوسط، ‌‌با استفاده از روش کیفی و پدیدارشناسی تفسیری و انجام مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با 14 زن کارآفرین فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ به بررسی روایت آنان از بازیابی نقش اجتماعی- اقتصادی خود در بستر کارآفرینی در سطح خرد و متوسط پرداخته که ‌نتایج ‌نشان داد «شکوفایی خالقیت زنانه»، «کارآفرینی پیوندزننده ‌هویت چندگانه زنان»، «بلعیده‌شدن اعتماد و خلاقیت زنان» و «کارآفرینی بازی دو سر سود»، چهار مقوله اصلی به‌دست آمده از دل مصاحبه‌های انجام شده هستند و تجربه‌زیسته زنان کارآفرین ‌در مواجهه با کارآفرینی را ترسیم می‌نماید. در مجموع یافته‌ها نشان ‌داد فقدان ساختارهای اجتماعی در همراهی ‌زنان و نرخ پایین اشتغال رسمی آنها، موجب روی آوردن آنان به ساختارهای خودساخته اجتماعی جدیدی همچون کارآفرینی می‌گردد. کارآفرینی این قابلیت را دارد که به‌عنوان زمینه‌ای جهت ابراز توانمندی‌ها و مهارت‌های زنانه و عرصه فعالیت و ایفای نقش اجتماعی و اقتصادی آنها تعریف شود. بر این اساس می‌طلبد ‌سیاست‌گذاران به‌طور جدی به مسئله‌‌ کارآفرینی زنان توجه نمایند‌ تا امکان تدوین سیاست‌گذاری کارآمد در حوزه زنان درجهت ‌بازیابی نقش اجتماعی-اقتصادی آنها فراهم گردد.

کد مقاله 47457
تعداد بازدید 42

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397