عنوان
|
روایت زنان کارآفرین دانشگاهی از بازیابی نقش اجتماعی اقتصادی خود در بستر کارآفرینی سطح خرد و متوسط |
تعداد صفحات
|
27 |
نویسنده
|
زهرا میرحسینی - صغری عاشوری |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 21 شماره 2 پیاپی 75 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
33-7 |
کلید واژه
|
تجربه زنان زنان کارآفرین زنان دانشگاهی نقش اجتماعی زنان تجربه زیسته کارآفرینی کارآفرینی زنان نقش اجتماعی نقش اقتصادی زنان روایت زنانه کارآفرینی خرد کنش کارآفرینانه زنان گرایش به کارآفرینی کارآفرینی متوسط
|
چکیده
|
تمایل زنان دانشگاهی به استخدام در سازمانهای دولتی و خصوصی مسئلهای قابل انکار نیست. اما، علاقه و اشتیاق برخی زنان به کارآفرینی و داشتن کسبوکار مختص به خود پدیدهای تأملبرانگیز است که میتواند زمینه ارتقاء مشارکت اجتماعی و کاهش بیکاری زنان دانشگاهی را فراهم کند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف فهم علل گرایش زنان دانشگاهی به کارآفرینی در سطوح خرد و متوسط، با استفاده از روش کیفی و پدیدارشناسی تفسیری و انجام مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 14 زن کارآفرین فارغالتحصیل دانشگاه به بررسی روایت آنان از بازیابی نقش اجتماعی- اقتصادی خود در بستر کارآفرینی در سطح خرد و متوسط پرداخته که نتایج نشان داد «شکوفایی خالقیت زنانه»، «کارآفرینی پیوندزننده هویت چندگانه زنان»، «بلعیدهشدن اعتماد و خلاقیت زنان» و «کارآفرینی بازی دو سر سود»، چهار مقوله اصلی بهدست آمده از دل مصاحبههای انجام شده هستند و تجربهزیسته زنان کارآفرین در مواجهه با کارآفرینی را ترسیم مینماید. در مجموع یافتهها نشان داد فقدان ساختارهای اجتماعی در همراهی زنان و نرخ پایین اشتغال رسمی آنها، موجب روی آوردن آنان به ساختارهای خودساخته اجتماعی جدیدی همچون کارآفرینی میگردد. کارآفرینی این قابلیت را دارد که بهعنوان زمینهای جهت ابراز توانمندیها و مهارتهای زنانه و عرصه فعالیت و ایفای نقش اجتماعی و اقتصادی آنها تعریف شود. بر این اساس میطلبد سیاستگذاران بهطور جدی به مسئله کارآفرینی زنان توجه نمایند تا امکان تدوین سیاستگذاری کارآمد در حوزه زنان درجهت بازیابی نقش اجتماعی-اقتصادی آنها فراهم گردد.
|