عنوان | نقش شیوههای فرزندپروری مادران، سرمایه فرهنگی خانواده و مهارتهای اجتماعی در تربیت دختران |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 116-105 |
کلید واژه | فرزندپروری فرزند دختر تربیت کودک سرمایههای فرهنگی فرزندپروری مقتدرانه تربیت فرزندان تربیت دختران مهارتهای اجتماعی سرمایه فرهنگی خانواده شیوههای فرزندپروری مادر سبک تربيت فرزند تربیت فرزند در خانواده سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش شیوههای فرزندپروری مادران، سرمایه فرهنگی خانواده و مهارت های اجتماعی در تربیت دختران بود.جامعه پژوهش کلیه متون روان شناسی شیوه های فرزندپروری، سرمایه فرهنگی و مهارتهای اجتماعی در تربیت دختران بود. نمونه پژوهش مطالب شیوه های فرزندپروری مادران، سرمایه فرهنگیخانواده و مهارتهای اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای و فیش برداری انجام شد. سپس دادهها به صورت تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که از بین شیوه های فرزندپروری مادران، شیوه مقتدرانه بهترین روش برای تربیت کودکان به ویژه دختران است؛ تربیت فرزندان در این شیوه محدود کننده نیست و فضا برای استقلال آنها وجود دارد؛ کودکانی که در این شیوه تربیت می شوند افراد سالم تری هستند و بهتر ارتباط برقرار می کنند. همچنین کودکان سرمایه فرهنگی را از طریق والدین دریافت میکنند؛ سرمایه فرهنگی به سه شکل تجسم یافته، عینیت یافته و نهادی مطرح میشود؛ کودکان و مخصوصا دختران که بیشترین وقت خود را با مادران می گذرانند، از طریق فرایند همانندسازی از رفتار و منش های نشأت گرفته از غنای فرهنگی آنان الگوبرداری می کنند و این عاملی برای رشد اجتماعی دختران می شود. سرمایه فرهنگی از اهمیت بسیاری در عقاید رایج تعلیم و تربیت مدرن برخوردار است. والدین پلی میان اندوخته های فرهنگی و عقاید موجود در زندگی روزمره و یادگیری در کودکان هستند؛ مادران بهدلیل اثرات شایانی که در آموزش و کسب مهارتهای اجتماعی کودکان ایفا می کنند بر بالندگی اجتماعی فرزندان در آینده، اهرم مهمی تلقی می شوند. |
کد مقاله | 47456 |
تعداد بازدید | 19 |
|