• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه ‌علی بین سواد رسانه‌ای با مسئولیت‌پذیری اجتماعی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی در دانشجویان دختر
تعداد صفحات 14
نویسنده زهره چراغی - فاطمه بهلول
مشخصات نشریه  روان‌شناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز پیاپی 56
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 87-73
کلید واژه دانشجویان دختر  سرمایه‌های فرهنگی  رابطه علی  سواد رسانه‌ای  دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان  مسئولیت‌پذیری اجتماعی  
چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه علی بین ابعاد سواد رسانه‌ای با مسئولیت‌پذیری اجتماعی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی در دانشجویان دختر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ واحد اهواز در سال 1401 می‌باشد. تعداد آزمودنی‌های نمونه پژوهش 300 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه سواد رسانه‌ای (فلسفی، 1393)، پرسش‌نامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی (طالبی و خوش‌بین، 1394)، و پرسش‌نامه سرمایه فرهنگی (بوردیو، 1999) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS-24 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با داده‌ها برخوردار بود. یافته‌ها حاکی از رابطه مستقیم و معنی‌دار ابعاد سواد رسانه‌ای (درک محتوای پیام‌های رسانه‌ای، آگاهی از اهداف پنهان پیام‌های رسانه‌ای، گزینش آگاهانه پیام‌های رسانه‌ای، نگاه انتقادی به پیام‌های رسانه‌ای و تجزیه و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای) با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سرمایه فرهنگی بود. علاوه بر آن سرمایه فرهنگی با مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز رابطه مثبت و معنی‌دار داشت. هم‌چنین سواد رسانه‌ای با مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌، از طریق سرمایه فرهنگی رابطه مثبت و معنی‌داری دارد. بنابراین، افزایش سطح سواد رسانه‌ای افراد و سرمایه فرهنگی نقش مهمی‌در بالا بردن مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌ در دانشجویان دختر دارند.

کد مقاله 47454
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397