• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی کودک بر ظرفیت تأملی والدین مطلقه دارای کودکان پنج تا دوازده سال
تعداد صفحات 12
نویسنده آرزو کریمی فارسانی - منصوره بهرامی پور اصفهانی
مشخصات نشریه  پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 4 پیاپی 36
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 43-32
کلید واژه اصفهان  طلاق والدین  طلاق  فرزندان خانواده‌های طلاق  والدین مطلقه  ظرفیت تأملی والدینی  ذهنی سازی  درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی  
چکیده مقدمه: فرزندان معمولا از طلاق والدین درک دقیق و درستی ندارند؛ گاهی احساس می‌کنند که خود مسئول طلاق والدین هستند و امیدوار نیستند که پس از طلاق والدین زندگی بهتری داشته باشند. بنابراین لازم است تلاش‌های زیادی انجام دهند تا به سازگاری و سلامت روان لازم برسند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی کودک بر ظرفیت تأملی والدین مطلقه دارای کودکان پنج تا دوازده سال شهر اصفهان انجام شد.
روش : طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و همراه با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه­ آماری شامل کلیه والدین مطلقه دارای کودکان ۵ تا ۱۲ سال شهر اصفهان در بهار سال 140۱ بود. بدین منظور از طریق درج فراخوان در شبکه‌های اجتماعی و دعوت به شرکت در پژوهش، به شیوه نمونه‌گیری دردسترس و با در نظر گرفتن ملاک‌های ورود و خروج، تعداد 30 نفر انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه 60 دقیقه‌‌ای در جلسات درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی کودک شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل، مداخله‌‌‌‌ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه ظرفیت تاملی والدین لوتین و همکاران (۲۰۱۷) بود. داده‌‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که مداخله درمانی ذهنی‌سازی کودک بر ظرفیت تأملی والدین و ابعاد آن شامل پیش‌ذهن‌سازی، اطمینان از وضعیت روانی و کنجکاوی در مورد وضعیت روانی والدین مطلقه دارای کودکان ۵ تا ۱۲ سال در دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری تأثیر معنی‌داری داشته و و اثرات درمان در طول زمان ثابت باقی مانده است (0/01 p < ).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی پروتکل درمانی ذهنی‌سازی کودک بر ظرفیت تأملی والدین مطلقه دارای کودکان پنج تا دوازده سال پیشنهاد می‌شود برای تدوین برنامه‌های آموزشی و درمانی والدین، اقدامات موثری از سوی متخصصین آموزشی و درمانی به انجام برسد.

کد مقاله 47409
تعداد بازدید 19

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397