عنوان | مقایسه اثربخشی برنامه فرزندپروری ذهن آگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین با فرزندپروری ذهن آگاهانه و مدیریت والدین به تنهایی بر راهبردهای مقابلهای و رضایت زناشویی در مادران کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 3 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 448-425 |
کلید واژه | رضایت زناشویی فرزندپروری راهبردهای مقابلهای سبک مقابله هیجان مدار کودکان پیش دبستانی آموزش مدیریت والدین کاشمر (شهرستان) سبک مقابله مسئلهمدار آموزش فرزندپروری فرزندپروری ذهن آگاهانه آموزش به روش ترکیبی مادران کودک پیش دبستانی مدیریت والدین رضایت زناشویی مادران |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه همراه با آموزش مدیریت والدین (آموزش ترکیبی) با آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین به تنهایی، بر راهبردهای مقابلهای و رضایت زناشویی در مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی شهر کاشمر در سال 1399-1400 بود که از این جامعه تعداد 120 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در چهار گروه 30 نفره به صورت تصادفی گمارده شدند که گروه اول برنامهی آموزشی فرزندپروری ذهنآگاهانه و گروه دوم برنامهی آموزش مدیریت والدین را طی 8 جلسه 120 تا 150 دقیقهای هفتگی، و گروه سوم آزمایشی بستهی آموزش ترکیبی را طی 16 جلسه 150 دقیقهای دو روز در هفته دریافت نمودند. گروه گواه برنامهای دریافت نکرد و در لیست انتظار قرار گرفت. همه افراد در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ (1989) و راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (1984) را تکمیل کردند. در نهایت دادهها به روشهای تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر با کمک نرمافزار SPSSV19 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد هیچکدام از روشهای آموزشی باعث اثربخشی در رضایت زناشویی نشد (08/0 = F و 98/0 = P). این در حالی بود که در دو راهبرد مسألهمحور (14/8 = F و 0001/0 = P) و هیجانمحور (97/6 = F و 001/0 = P) این میزان معنیدار بود. به این معنی که در مراحل پسآزمون و پیگیری آموزش ترکیبی از دو آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری ذهنآگاهانه مؤثرتر بود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که آموزش ترکیبی فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین میتواند باعث کاهش راهبردهای هیجانمحور و افزایش راهبردهای مسألهمحور شود، امّا در رضایت زناشویی تأثیری ندارد، لذا آگاهی والدین، معلمان، مشاوران، روانشناسان و سایر متخصصان از این آموزشها میتواند کمککننده باشد. |
کد مقاله | 47406 |
تعداد بازدید | 67 |
|