عنوان | پیشبینی شایستگی اجتماعی عاطفی نوجوانان بر اساس ظرفیت تأملی مادر با در نظر گرفتن نقش میانجی جو عاطفی خانواده |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 3 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 60-46 |
کلید واژه | قم (شهرستان) جو عاطفی خانواده دانشآموزان دبیرستانی نوجوانان دبیرستانی جو خانواده دانشآموزان نوجوان شایستگی اجتماعی جو عاطفی شایستگی هیجانی دانشآموزان دوره متوسطه دوم ظرفیت تأملی ظرفیت تأملی مادر شایستگی اجتماعی هیجانی شایستگی اجتماعی عاطفی |
چکیده |
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی شایستگی اجتماعی-عاطفی نوجوانان بر اساس ظرفیت تأملی مادر با در نظر گرفتن نقش میانجی جو عاطفی خانواده میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر قم است که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، برابر با 363 نفر بر اساس روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی-عاطفی ژو وای (2012)، پرسشنامه جو عاطفی هیل برن (1964) و پرسشنامه ظرفیت تاملی فوناگی و همکاران (2016) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS وLisrel انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که ظرفیت تأملی مادر، شایستگی اجتماعی عاطفی نوجوانان را پیش بینی میکند (68/0 = β ، 001/0 > P ). همچنین بر اساس یافتههای این پژوهش ظرفیت تاملی مادر از طریق متغیر میانجی جو عاطفی خانواده نیز نقش پیش بینی کننده بر شایستگی اجتماعی-هیجانی نوجوانان دارد (89/0 = β ، 001/0 > P ). نتیجه گیری: طبق نتایج پژوهش سطوح بالاتر ظرفیت تاملی مادران، شایستگی بالاتر نوجوانان در بازه سنی مورد مطالعه را مورد انتظار میسازد و برعکس. بررسی ظرفیت تاملی مادران در قالب ابزارها و سنجههای موجود و در اختیار داشتن تصویری از آن، میتواند در برگزاری دورههای مبتنی بر ذهنیسازی ایشان مفید باشد. |
کد مقاله | 47404 |
تعداد بازدید | 80 |
|