• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه سلامت اجتماعی سالمندان با نگرش‌های صمیمانه با توجه به نقش واسطه‌ای احساسات مثبت نسبت به همسر
تعداد صفحات 13
نویسنده ملیحه زمان‌پور - ذبیح اله پیرانی - داوود تقوایی
مشخصات نشریه  سالمندشناسی شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 43-31
کلید واژه سالمندان  سلامت اجتماعی  احساسات مثبت  تهران  نگرش صمیمانه  احساس مثبت نسبت به همسر  نگرش به صمیمیت  سلامت سالمندی  
چکیده مقدمه: ایران در مرحله گذار ساختار سنی قرار گرفته است و تامین سلامت سالمندان در چندین دهه بعد، از مهم‌ترین چالش‌های نظام سلامت خواهد بود. از این رو، پژوهش حاضر با هدف رابطه سلامت اجتماعی سالمندان بر اساس نگرش ­های صمیمانه با توجه به نقش واسطه ­ای احساسات مثبت نسبت به همسر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه ­آماری شامل تمامی سـالمندان شـهر تهـران در سال 1400 بود. تعداد 298 نفر از جامعه مذکور به روش ­نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس‌ نگرش‌ به‌ صمیمیت‌ (آمیدون، کومار و تریدول، 1983)، پرسشنامه سلامت اجتماعی (کییز، 2004) و پرسشنامه احساس مثبت (الیری، فینچام و تورکویتز، 1975) را تکمیل کردند. داده­ ها با استفاده از تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرم افزار ایموس (Amos) تحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد که اثر مستقیم سلامت اجتماعی بر نگرش ­های صمیمانه به صورت مثبت معنادار است (05/0 > P). نتایج حاصل از بررسی نقش میانجی­گری احساسات مثبت نسبت به همسر نیز نشان داد که احساسات مثبت نقش میانجی­گری معنی­ داری در رابطه بین نگرش ­های صمیمانه با سلامت اجتماعی دارد ( 05/0 P < ).
نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که نگرش­ های صمیمانه به طور مستقیم، و احساسات مثبت نسبت به همسر به صورت غیرمستقیم بر سلامت اجتماعی سالمندان موثر بوده است. بنابراین، پیشنهاد می­ شود که مراکز بهداشت روان در بررسی سلامت اجتماعی سالمندان به نگرش­ های صمیمانه و احساسات مثبت به همسر آنها نیز توجه داشته باشند.

کد مقاله 47400
تعداد بازدید 40

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397