• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی پریشانی روانشناختی در زنان باردار تحت خشونت خانگی
تعداد صفحات 8
نویسنده ندا دستیار - هدیه عسکرپور
مشخصات نشریه  دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 1186-1179
کلید واژه خشونت  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  دوران بارداری  خشونت علیه زنان  روان پریشی زنان  خشونت زناشویی  زنان باردار  همسرآزاری در دوران بارداری  خشونت شوهر  خشونت تجربه شده  تجربه خشونت  قربانیان خشونت  زنان خشونت دیده  روان‌ پریشی  خشونت تجربه شده در زنان  جنوب ایران  
چکیده مقدمه و هدف: پریشانی روانشناختی، در دوران بارداری اختلال شایعی است. با این وجود، انجام مطالعات ملی و گسترده برای شناسایی عوامل موثر بر آن توصیه شده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی پریشانی روانشناختی در زنان باردار تحت خشونت خانگی، انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال 1399 بر روی 305 نفر از زنان باردار تحت خشونت خانگی در جنوب ایران انجام شد. افراد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند و داده ­ها با کمک پرسشنامه ­های استاندارد پریشانی روانشناختی کسلر و فرم کوتاه مقیاس غربالگری خشونت خانگی جمع ­آوری گردید و سپس با استفاده از نرم ­افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: میانگین و انحراف معیار پریشانی روانشناختی زنان باردار تحت خشونت خانگی، 43/6 ± 68/24 بود. نتایج نشان داد که پریشانی روانشناختی با سن زنان باردار (0/05 > p و 0/18 = r)، مدت ازدواج (0/001 > p و 0/31 = r)، تعداد فرزندان (0/001 > p و 0/22 = r) و خشونت خانگی (0/001 > p و 0/73 = r) رابطه آماری مستقیم و معنی­ داری داشت. همچنین نتیجه آزمون t مستقل نشان داد که زنان با بارداریِ برنامه ­ریزی شده نسبت به زنانی که حاملگی ناخواسته داشتند از میانگین نمرات پریشانی روانشناختی کمتری برخوردار بودند (0/001 > p و 5/13 = t).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می­ توان نتیجه گرفت که شناسایی عوامل موثر بر خشونت خانگی و پریشانی روانشناختی به عنوان یک اولویت اصلی و مهم در سلامت مادر و نوزاد باید مورد توجه مدیران بهداشتی-درمانی قرار گیرد.

کد مقاله 47386
تعداد بازدید 26

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397