• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین نگرش فرزندآوری در زنان 15 تا 49 ساله غرب استان هرمزگان؛ مطالعه کیفی
تعداد صفحات 12
نویسنده نرجس اکبریان - تیمور آقاملایی - الهام بوشهری - عبدالحسین مدنی
مشخصات نشریه  طب پیشگیری شماره 2 پیاپی 30
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 205-194
کلید واژه باروری زنان  فرزندآوری  باروری  کم‌فرزندی  دیدگاه زنان  زنان 15-49 ساله  دیدگاه‌های زنان متأهل  مطالعه کیفی  هرمزگان  کم‌فرزندآوری  نگرش به باروری  نگرش به فرزندآوری  رفتار فرزندآوری  
چکیده هدف: نرخ باروری زنان در مرز هشدار قرار دارد. عوامل متعددی در رفتار فرزندآوری زنان تأثیرگذار هستند. کشف این عوامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف این مطالعه تبیین نگرش زنان 15 تا 49 ساله درخصوص فرزندآوری به‌منظور کشف نگرش و عوامل مؤثر در فرزندآوری بود.
روش ها: پژوهش به روش کیفی صورت گرفت و یافته‌های آن از طریق تحلیل محتوای مرسوم جمع‌آوری شد. جامعه مورد بررسی شامل 16 نفر از زنان متأهل و ساکن غرب استان هرمزگان بود. شرکت‌کنندگان به‌صورت داوطلبانه و با رعایت حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای اطمینان از مقبولیت داده‌ها از نظرسنجی مشارکت‌کنندگان استفاده شد. قابلیت داده‌ها با بازنگری ناظران مشخص شد.
یافته ها: از نتایج حاصل از تحلیل محتوا، 2 درون‌مایه (مفهوم فرزندآوری و موانع فرزندآوری،) 2 زیرتم (درونی و بیرونی)، 7 طبقه اصلی (ذهنیت مثبت، ذهنیت منفی، هویتی، کفایتی، اقتصادی، امنیتی‌اجتماعی، حمایتی) و 10 زیرطبقه (ذهنیت احساس‌محور، ذهنیت منفعت‌محور، زنان، خانواده، فردی، حرفه‌ای، خانوادگی، سیاستگذاری) استخراج شد.
نتیجه گیری: کم‌رنگ شدن مفهوم ارزشی فرزند و نامناسب بودن شرایط جامعه ازنظر تأمین امنیت، رفاه و سیاست‌های حمایتی مهم‌ترین علل کم‌فرزندی در زنان شناخته شد که نیاز به ارزیابی دقیق و اتخاذ سیاست‌ها و راهبردهای تسهیل‌گر جهت بهبود رفتار فرزندآوری زنان دارد. نتایج مصاحبه‌ها حاکی از ضرورت الگوسازی زنانی بود که در کنار فعالیت‌های اجتماعی یک مادر موفق هستند. راهکارهای اتخاذی بر دو محور راهکارهای مبتنی بر شرایط و راهکارهای مبتنی بر هویت پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 47384
تعداد بازدید 31

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397