عنوان
|
نقش رسانهها در شکلگیری زن داعشی |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
عفاف الهمه - علی اصغر کیا - حسین سرفراز |
مشخصات نشریه
|
دراسات في العلوم الانسانيه (العلوم الانسانیه الدولیه للجمهوریه الاسلامیه الایرانیه سابق) - دانشگاه تربیت مدرس - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
55-33 |
زبان
|
عربی |
کلید واژه
|
رسانه تأثیر رسانه فضای مجازی جهاد زنان داعش شیوه جذب رسانههای مجازی جذب زن داعشی
|
چکیده
|
اصطلاح «جهاد زنان» تأثیر زیادي در شکل گیري مفهوم زنان داعشی در رسانه هاي داخلی و بین المللی داشت، به
گونه اي که داعش قدرت اغواگري و جذبه را بر آنها اعمال می کرد و از روش هاي متعددي در جذب آنان براي اهداف و برنامه هاي خود از طریق رسانه، استفاده می کرد. همین امر بر شکل گیري زنان داعش و پیوستن به صفوف آن تأثیر گذاشت. داعش جدیدترین و پیشرفته ترین فناوري هاي رسانه اي را بکار گرفته و داراي یک دستگاه تبلیغاتی و رسانه اي استثنایی و سازمان یافته بین نوشتاري، شنیدارى و دیداري به زبان هاي مختلف بود. هدف این تحقیق، روشن کردن نقش این ابزارها و سازوکارهاي آنها در این زمینه است. پس از بررسی مقالات و تحقیقات قبلی، مشخص شد که مطالعات کمی در این زمینه وجود دارد، با ارزیابى پیشینه هاي موجود در این حوزه، کمبود پژوهش حاضر بر اساس هدفمندي و ماهیت و روش تحقیق، تحلیلی و نشانه شناسى است. نتایج نشان میدهد پژوهشی در این موضوع به خصوص شیوه هاي داعش در جذب زنان احساس میشود. جمع آوري داده هاي هدف براساس اطلاعاتى که داعش در فضاي مجازي جهانى و محلى انتخاب کرده، بوده است. جامعه آماري شامل مصاحبه هایی بود که روایت هاى افرادي تحت سایه داعش را در برمیگیرید، مصاحبه هاي دیگر با متخصصان رسانه هاي تخصصی درباره امپراتوري رسانه اي داعش، اطلاعات داعش که در فضاي مجازي به صورت فیلم، عکس، در فیسبوك، توییتر و یوتیوب پخش میشد، را نیز شامل میشود. با رمزگشایی، نشانه هایی که استفاده میکرد، جمع آوري و تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد که چهره تیره و تار این سازمان در رابطه با زنان مبنی بر استثمار جنسی وقیحانه از زنان و چگونگی تبدیل آنها به کالاهایی که در بازارهاي برده فروشی خرید و فروش می شوند از یک طرف، و از طرفی دیگر؛ همراهی زنان با مبارزان تحت
عنوان "جهاد النکاج"، زمینه این امر را به خوبی فراهم ساخته است.
|