عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر مکانیزمهای دفاعی در دختران آسیبدیده اجتماعی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | قرآن و طب شماره 5 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 49-37 |
کلید واژه | دختران نوجوان آسیبهای اجتماعی ذهن آگاهی مکانیسمهای دفاعی خراسان شمالی (استان) بجنورد (شهرستان) دختران آسیبدیده اجتماعی آموزش ذهن آگاهی دختران آسیب دیده شفقت درمانی آموزش شفقت درمانی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر مکانیزمهای دفاعی در دختران آسیب دیده اجتماعی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران نوجوان آسیب دیده اجتماعی در خانههای سلامت تحت نظارت سازمان بهزیستی استان خراسان شمالی - شهرستان بجنورد -در شش ماهه دوم سال 1400 بوده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سـبکهای دفاعـی انـدروز و همـکاران (1993) استفاده شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده که تعداد 45 نفر بصورت دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به فاصله یک هفته از اجرای پیش آزمون در مورد هر سه گروه، یکی از گروههای آزمایش در معرض متغیر مستقل آموزش ذهن آگاهی و گروه دوم آزمایش در معرض آموزش شفقت درمانی قرار گرفت و گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد و سپس از همه گروهها پس آزمون گرفته شد. در این پژوهش جهت بررسی تفاوتهای بین گروهی از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر چندمتغیره عاملی با در نظر گرفتن عامل درون گروهی (آزمون) و بین گروهی (عضویت گروهی) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر مکانیزمهای دفاعی در دختران آسیب دیده اجتماعی موثر میباشد. همچنین در نتیجهای دیگر نشان داد که بین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و شفقت درمانی بر مکانیزمهای دفاعی تفاوت معناداری وجود ندارد. براساس یافتههای مطالعه، آموزش ذهن آگاهی و شفقت درمانی در بهبود مکانیزمهای دفاعی دختران آسیب دیده اجتماعی اثربخش بودهاند. |
کد مقاله | 47361 |
تعداد بازدید | 69 |
|