• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان میزان و چگونگی هم‌فرهنگی دانش آموختگان مدارس اسلامی و مدارس دیگر شهر تهران: با تأکید بر عوامل مدرسه و خانواده
تعداد صفحات 26
نویسنده محبوبه پرتو اعلم - حسین دهقان - ناصر باهنر
مشخصات نشریه  مطالعات جنسیت و خانواده - پژوهشکده زن و خانواده سال 10 شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 116-91
کلید واژه ارزش‌های اجتماعی  الگوهای رفتاری  مدرسه  هنجارهای اجتماعی  اجتماعی شدن  تهران  خانواده  مدارس اسلامی  عوامل مدرسه‌ای  عوامل خانواده  هم‌فرهنگی  دانش آموختگان مدارس اسلامی  
چکیده هدف تحقیق حاضر شناخت میزان و چگونگی هم‏فرهنگی (ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) دانش ‏آموختگان مدارس اسلامی و مدارس دیگر (دولتی و غیردولتی) شهر تهران و تأثیر عوامل خانواده و مدرسه بر آن است. روش این پژوهش پیمایشی است و برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار «پرسش‌نامة محقق‌ساختة برخط» استفاده‌ شده است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانش ‏آموزان مدارس اسلامی و مدارس دیگر شهر تهران است که در سه سال اخیر از دبیرستان و هنرستان دانش ‏آموخته شده‌اند. با روش نمونه‌گیری دردسترس و هدفمند، تعداد 385 نفر دانش ‏آموختة مدارس اسلامی و 384 نفر از دانش ‏آموختگان مدارس دیگر شهر تهران (درمجموع 769 نفر) مورد آزمون قرار گرفتند.
اعتبار پژوهش با روش‌های صوری نظر خبرگان و اعتبار سازه با روش تحلیل عاملی تأییدی و با نرم‌افزار AMOS محاسبه تأیید شد. شاخص‌های برازش مدل و نیز مقدار آلفای کرونباخ در سطح مطلوب و قابل استنادی قرار دارد و پایایی بالای تحقیق را نشان می‌دهد. نتایج تحقیق با بهره‌گیری از آزمون T با نرم‌افزار SPSS، نشان می‌دهد دانش ‏آموختگان مدارس اسلامی نسبت به دانش ‏آموختگان مدارس دیگر شهر تهران، از هم‏فرهنگی و اشتراک بیشتری در عناصر فرهنگی (شامل ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) برخوردارند. یافته‌های تبیینی تحقیق در قالب الگوی معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار AMOS نشان داد: عوامل «خانواده» و «مدرسه» بر هم‏ فرهنگی دانش ‏آموختگان مدارس اسلامی اثر دارد.

کد مقاله 47355
تعداد بازدید 23

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397