عنوان | اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر انعطافپذیری شناختی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی زنان دارای تعارضات زناشویی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 319-307 |
کلید واژه | روابط زناشویی صمیمیت کیفیت رابطه زناشویی تعارض زناشویی شفقت خود انعطافپذیری شناختی آموزش شفقت خود شفقت آموزش مبتنی بر شفقت زنان دارای تعارضات زناشویی |
چکیده |
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر انعطافپذیری شناختی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی زنان دارای تعارضات زناشویی انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش زنان دارای تعارضات زناشویی بودند که 30 نفر از آنها به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش 8 جلسه (هفتهای یک بار) فنون شفقت به خود را بر اساس بسته آموزشی گیلبرت آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. در این پژوهش از پرسشنامههای تعارضات زناشویی (کانزاس، 1985) ، انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) ، صمیمیت (واکر و تامسون، 1983) و کیفیت روابط زناشویی (باسبی و دیگران، 1995) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش متمرکز بر شفقت بر انعطافپذیری شناختی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی در زنان دارای تعارضات زناشویی تأثیر معنادار داشته است (001/0 > P). نتیجهگیری: آموزش متمرکز بر شفقت میتواند نقش موثری در افزایش انعطافپذیری شناختی، صمیمیت و کیفیت روابط زناشویی در زنان دارای تعارضات زناشویی داشته باشد. |
کد مقاله | 47341 |
تعداد بازدید | 142 |
|