عنوان | طراحی الگوی آسیبشناسی رسانههای اجتماعی مجازی بر اساس گسترش ریسکپذیری جنسی و مدیریت بدن در نوجوانان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 269-256 |
کلید واژه | آسیبشناسی نوجوانان مدیریت بدن آسیبشناسی رسانه طراحی الگو رسانههای اجتماعی اینستاگرام رسانههای مجازی قوچان (شهرستان) مدیریت بدن زنان مدیریت بدن مردان ریسکپذیری جنسی |
چکیده |
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی آسیب شناسی رسانه های اجتماعی مجازی بر اساس گسترش ریسک پذیری جنسی و مدیریت بدن در نوجوانان می باشد. مواد و روش ها: روش پژوهش رویکردی ترکیبی از روش های کیفی و کمی (آمیخته) از نوع اکتشافی میباشد. جامعه آماری خبرگان و کلیه نوجوانان 15 تا 19 ساله شهر قوچان که در اینستاگرام حساب کاربری داشته و از اینستاگرام استفاده کرده می باشد که جهت نمونه گیری برای خبرگان با روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی 30 نفر و برای کلیه نوجوانان روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 313 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته مشتمل بر 40 سوال و پرسشنامه چندماده ای محقق ساخته که از سوالات و پاسخ های مصاحبه استخراج شد می باشد. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عامل مورد تایید و پایایی آن مناسب گزارش شد. یافته ها: یافته ها با آزمون های تحلیل عاملی تأییدی، t مستقل و آنالیز واریانس یک راهه برای مقایسه اطلاعات دموگرافیک آزمودنی ها تجزیه و تحلیل شدند. نتایح نشان داد که با توجه به نتایج آزمون فریدمن مقدار خی دو در سطح معنادار نشان داد و بیانگر این است میزان میانگین هریک از ابعاد و مولفه های مکنون رسانه های اجتماعی مجازی (اینستاگرام) بر اساس گسترش ریسک پذیری جنسی در نوجوانان متفاوت می باشد. رتبه بندی یا اولویت بندی هر یک از شاخص ها نشانگر این است که تغییر ارزشها و باورهای انسانی و گرایش به جنس مخالف دارای بیشترین میانگین می باشد و آگاه کردن والدین دارای کمترین میانگین می باشد. نتیجه گیری: درنهایت یافته ها نشان داد که بین کاربران اینستاگرام از لحاظ ریسک پذیری جنسی و مدیریت بدن تفاوت معنیداری وجود داشت. بدین ترتیب که وضعیت ریسک پذیری جنسی زن و مرد و مدیریت بدن زن و مرد به لحاظ آماری تفاوت معناداری داشتند و میانگین ریسک پذیری جنسی و مدیریت بدن کاربران اینستاگرام زنان بیشتر از مردان بود. |
کد مقاله | 47340 |
تعداد بازدید | 54 |
|