• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه نگرش و دانش جنسی با مزاج و میزان فعالیت بدنی افراد متأهل جوان ساکن مشهد
تعداد صفحات 10
نویسنده سید محمد سالاری - معرفت سیاه کوهیان - سعید واحدی
مشخصات نشریه  طب سنتي اسلام و ايران سال 14 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 28-19
کلید واژه سبک زندگی  مشهد  دانش جنسی  نگرش جنسی  فعالیت بدنی  سرد مزاجی  افراد متأهل  طب سنتی ایران   میزان فعالیت  تفاوت‌های فردی  طب ایرانی  جوانان متأهل  مزاج  مزاج گرم  مزاج خشک  طب سنتی  مزاج مرطوب  
چکیده سابقه و هدف: نگرش و دانش جنسی از عوامل مهم در روابط زناشویی است که تابع عواملی می‌باشد. یکی از این عوامل، سبک زندگی است که مزاج افراد در آن مؤثر است و خود تابع حالات روانی می‌باشد. علاوه بر آن، فعالیت بدنی خود می‌تواند بر روش زندگی تأثیرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطۀ نگرش و دانش جنسی با مزاج و میزان فعالیت بدنی بود.
مواد و روش‏‌ها: این پژوهش از نوع روش توصیفی‌ـ‌ مقایسه‌ای بود که به بررسی ارتباط نگرش و دانش جنسی با مزاج (گرم، سرد، مرطوب و خشک) و میزان فعالیت بدنی در متأهلان جوان غیرورزشکار پرداخت. حجم نمونه ۲۸۵ نفر و شامل دو گروه دوبخشی گرم و سردمزاج، و مرطوب و خشک‌مزاج بود. طبقه‌بندی مزاج آزمودنی‌ها با پرسشنامۀ تشخیص مزاج و به‏ صورت طبقه‌ای انجام شد. همچنین دانش و نگرش جنسی آزمودنی‌ها با پرسشنامۀ SKAS و میزان سطح فعالیت بدنی با پرسشنامۀ بک ارزیابی شد. با توجه به طبیعی‌بودن توزیع داده‌ها، همبستگی متغیرها توسط آزمون پیرسون بررسی شد.
یافته‌ها: براساس نتایج به‌دست‌آمده، همبستگی معنادار مثبتی بین گرمی و سردی مزاج و نگرش جنسی (۰/۰۰۰۱ = p) و همچنین دانش جنسی (۰/۰۰۰۰۱ = p) و خشکی و تری مزاج و نگرش جنسی (۰/۰۰۰۱ = p) و همچنین میزان فعالیت بدنی و نگرش جنسی (۰/۰۰۵ = p) دیده شد، درحالی‌که همبستگی معنی‌داری بین دانش جنسی و رطوبت و خشکی مزاج (۰/۰۵ p) مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: مزاج افراد و میزان فعالیت بدنی آنها می‌تواند در افزایش دانش و نگرش جنسی مؤثر باشد؛ به‌گونه‌ای که هر چه نمرۀ گرمی و خشکی مزاج و میزان فعالیت بدنی فرد بیشتر باشد، به افزایش دانش و نگرش جنسی او کمک می‌کند.

کد مقاله 47331
تعداد بازدید 31

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397