• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان جرائم جنسی در فضای سایبر؛ از علت‌شناسی تا کارایی‌سنجی راهبردهای مقابله‌ای
تعداد صفحات 16
نویسنده احسان سلیمی قلعه ئی - یلدا دست‌فال
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه ایران  جرایم منافی عفت  جرایم جنسی  نظام حقوقی ایران  کرمانشاه  فضای سایبر  مددکاری اجتماعی  معتادان جنسی  بزهکاران جنسی  بزهکاری جنسی  جرم سایبری  بزهکاری سایبری  جرائم جنسی سایبری  هوشیاری جنسی  انجمن معتادان جنسی  
چکیده زمینه و هدف: در راستای مقابله با جرائم جنسی در فضای سایبر، افزون بر راهبرد کیفری که از رهگذر ارعاب، اصلاح و ناتوان‌سازی درصدد کنترل جرم است، برخی اقدامات دیگر نظیر فیلترینگ با مسدودسازی و تدابیر مشارکتی همچون انجمن معتادان جنسی گمنام (sa) به شیوه مشاوره نجات‌یافتگان به ره‌جویان، در حال اجرا هستند. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی علل بزه‌کاری جنسی سایبری به ارزیابی کارایی این تدابیر پرداخته شده است.
روش: این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای و اطلاعات تحصیل‌شده از دو پرسشنامه آنلاین و کاغذی صورت گرفته است. در پرسشنامه آنلاین با موضوع علت‌شناسی بزه‌کاری جنسی 30 نفر از کاربران فضای مجازی به صورت تصادفی انتخاب شدند و در پرسشنامه کاغذی با موضوع ارزیابی عملکرد انجمن معتادان جنسی گمنام 20 نفر از اعضای انجمن معتادان جنسی گمنام شهر کرمانشاه مشارکت نمودند.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافته‌ها: فیلترینگ و راهبرد کیفری که مجازات‌های قانونیِ اصلی، یعنی حبس و جزای نقدی را برای دستیابی به غایت پیشگیری از تکرار جرائم جنسی سایبری، اعمال می‌کند، به دلایل مختلف دیگر کارآمد نیستند. از سوی دیگر راهبرد ترمیمی، فراتر از حد انتظار در اصلاح بزه‌کاران، هوشیاری جنسی آن‌ها و پیشگیری از تکرار جرائم جنسی سایبری مؤثر است و بررسی رویه قضایی نشان می‌دهد که قضات دادگاه‌ها در این جرائم کماکان بر اعمال کلیشه مجازات‌های حبس و جزای نقدی اصرار دارند.
نتیجه‌گیری: با توجه به ظرفیت‌های موجود در نظام حقوقی ایران، مقامات قضایی می‌توانند بزه‌کاران این جرائم را به نهادهای مشارکتی، از قبیل انجمن‌های معتادان جنسی گمنام ارجاع داده و به‌ جای «مجازات‌های کلیشه‌ای» نظیر حبس و جزای نقدی در مسیر اصلاح و مسئولیت پذیرسازی بزه‌کاران جرائم جنسی سایبری گام بردارند.

کد مقاله 47312
تعداد بازدید 23

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397