• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سقط‌ جنین از منظر فقه و حقوق در پرتو قاعده عسر و حرج
تعداد صفحات 15
نویسنده دل‌آرا مقدسیان - احمد شجاعی - محمدحسین صائینی
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه سقط جنین  قاعده عسر و حرج  قانون سقط جنین در ایران  حقوق موضوعه  سقط جنین در ایران  مسائل فقهی سقط جنین  مسائل حقوقی سقط جنین  نظام حقوقی ایران  ولوج روح  سلامت مادر  لاحرج  سقط جنین در فقه  سقط جنین در حقوق  حکم سقط جنین به دلیل تهدید جان مادر  حکم سقط جنین به دلیل ناقص‌ الخلقه بودن جنین  سقط جنین در صورت تهدید جان یا سلامت مادر  حیات جنینی  ناقص‌ الخلقه  جنین ناقص الخلقه   قوانین سقط جنین  سقط جنین ناقص الخلقه  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  حفظ سلامتی مادر  به خطر افتادن سلامت مادر  
چکیده زمینه و هدف: سقط جنین از موضوعاتی است که علاوه بر ابعاد پزشکی و اخلاقی از منظر فقه و حقوقی نیز محل بحث و اختلاف ‌نظر است. هدف مقاله بررسی سقط جنین از منظر فقه و حقوق در پرتو قاعده عسر و حرج است.
روش: مقاله مورد اشاره توصیفی ـ تحلیلی بوده و از روش کتابخانه‌ای استفاده ‌شده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافته‌ها: از منظر فقه، حیات جنین به دو دوره قبل و بعد از ولوج روج قابل‌تقسیم است. سقط جنین بعد از ولوج روح جایز نیست، اما سقط جنین قبل از ولوج رو تحت شرایطی جایز است. در حقوق موضوعه نیز به تبع فقه، همین دیدگاه حاکم است. از منظر فقه و حقوق در صورت وجود جنین ناقص‌الخلقه و خطر برای سلامتی مادر و همچنین دشواری شدید برای وی، می‌توان با توسل به قاعده عسر و حرج، قائل به جواز سقط جنین شد، البته در حقوق ایران با تصویب قانون حمایت از جوانی جمعیت، توسل به قاعده لاحرج در جواز سقط جنین به خاطر نقص جنین و خطر سلامتی مادر، بسیار دشوار شده است.
نتیجه‌گیری: لازم است قانونگذار رویکرد و تفسیر موسع‌‌تری از قاعده عسر و حرج داشته و مانع از تولد نوزادان معلول شود که شرایط بسیار دشواری برای والدین ایجاد می‌کنند. همچنین نسبت به دشواری‌هایی که سلامتی مادر را تهدید می‌کند، رویکرد واقع‌نگرانه‌تری اتخاذ گردد، به نحوی‌ که این امر تحت تأثیر سیاست‌های افزایش جمعیت کاملاً محدود نگردد.

کد مقاله 47311
تعداد بازدید 22

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397