• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تضمین حق دادخواهی کودکان توانخواه در برابر خشونت خانگی؛ چالش‌ها و راهکارها
تعداد صفحات 14
نویسنده هما داودی گرمارودی - سجاد لشکری آذر - زهرا شوکتی احمدآباد
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه خشونت خانگی  قربانیان خشونت  حقوق کودک   خشونت خانگی علیه کودکان  دسترسی به عدالت  کودکان قربانی  تبعیض مضاعف  کودکان توانخواه  
چکیده زمینه و هدف: در جامعه امروز، خشونت خانگی به عنوان یکی از مشکلات اجتماعی بسیار شایع است و کودکان نیز از این خشونت‌ها به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بنابراین تضمین حق دادخواهی کودکان توانخواه در برابر خشونت خانگی بسیار حائز اهمیت است.
روش: این مقاله از نظر هدف کاربردی است و چالش‌های موجود در این زمینه از طریق روش توصیفی ـ تحلیل و با استفاده از ابزار کتابخانه‌ای بررسی شده و راهکارهایی برای حفظ حقوق کودکان قربانی خشونت خانگی ارائه شده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصول متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافته‌ها: از جمله راهکارهای پیشگیری از خشونت خانگی علیه کودکان توانخواه و تأمین عدالت برای قربانیان که در این مقاله ارائه شده است، عبارت است از تدارک آموزش‌های ویژه برای کودکان توانخواه و کارکنان حوزه دادگستری، افزایش آگاهی عمومی، حذف یا اصلاح قوانین خشونت‌زا، لزوم دسترسی به داده‌های آماری تفکیک‌شده، تضمین دسترس‌پذیری و همسان‌سازی متعارف در برنامه‌های حمایتی و بازدارنده، پیروی از توصیه‌های کمیته حقوق افراد دارای معلولیت به کشور‌های عضو، حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و حل‌ و فصل اختلافات به صورت بر‌خط که در متن مقاله بدان پرداخته شده است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، تضمین حق دادخواهی کودکان توانخواه در برابر خشونت خانگی نیازمند همکاری و هماهنگی بین دولت، جامعه و خانواده‌ها است. با اجرای راهکارهای مناسب، می‌توان این حق را برای کودکان قربانی خشونت خانگی تضمین کرد و از آن‌ها در برابر تأثیرات منفی این خشونت‌ها محافظت کرد.

کد مقاله 47310
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397