• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پرسمان فقهی حقوقی موضوع‌شناسی جنسیت تراجنسی‌ها
تعداد صفحات 16
نویسنده ماهرو غدیری - محمد روشن - حمیدرضا سعیدعرب
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه فقه پویا  هویت جنسیتی  تغییر جنسیت  عرف  دیدگاه فقهی  تراجنسی  جنسیت ظاهری  عرف عام  بازآرایی جنسی  موضوع‌شناسی جنسیت  
چکیده زمینه و هدف: قریب چهار دهه از صدور نخستین فتوای جواز بازآرایی‌جنسی تراجنسی‌ها می‌گذرد، با این ‌حال، قانونگذار رویکردی شفاف و دقیق درباره وضعیت تراجنسی‌ها در پیش نگرفته است. قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ با اشاره به تغییر جنسیت، تلویحاً، جراحی بازآرایی‌ جنسی را مبدأ شناسایی تراجنسی‌ها دانست، در حالی ‌که قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ۱۳۹۹، با علم به ناکارآمدی این نحوه از شناسایی برای کودکان و ضرورت اتخاذ تدابیر قانونی برای حمایت از ایشان، اختلال‌ هویت جنسی را ملاک قرار داد. به نظر می‌رسد این رویکردهای متفاوت و حداقلی، معلول ناکارآمدی در نظریه‌پردازی است. از یکسو نظریه‌پردازی کارآمد در گرو برساختن سنجه‌ای دقیق برای شناسایی موضوع و از سوی دیگر برساختن سنجه در گرو موضوع‌شناسی است، پس موضوع‌شناسی جنسیتِ تراجنسی‌ها نخستین گام برای نظریه‌پردازی و خروج از این برزخ قانونی است.
روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های نظری، به روش توصیفی ـ تحلیلی با رجوع به منابع کتابخانه‌ای است.
ملاحظات اخلاقی: در انجام تمامی مراحل نگارش پژوهش، صداقت و امانتداری به همراه حفظ اصالت متون رعایت شده است.
یافته‌ها: موضوع‌شناسی جنسیت در رویکرد فقیهان متفاوت از رویکرد نوین محاکم برخی کشورها است. به ‌این ‌ترتیب‌ که فقیهان، جنسیت را موضوعی عرفی، عرف عام را مرجع صالح و جنسیتِ ظاهری را سنجه شناسایی جنسیت می‌دانند، در حالی ‌که رویکرد نوین بر صلاحیت متخصصان حوزه جنسیت تأکید کرده و هویت جنسیتی را سنجه شناسایی تراجنسی‌ها قرار داده است.
نتیجه‌گیری: عرف در درک موضوعات پیچیده، ناتوان و سنجه جنسیت‌ ظاهری در شناسایی تراجنسی‌ها ناکارآمد است. به وارونه، سنجه هویت جنسیتی، افزون ‌بر کارایی در شناسایی تراجنسی‌ها و جداسازی آنان از دیگر وضعیت‌ها، به دلیل دقت‌های تخصصی، عاری از اجمال بوده و می‌تواند یاری‌گر قانونگذار در رفع خلأهای قانونی و اتخاذ رویکردی شفاف در شناسایی تراجنسی‌ها باشد. از منظر فقهی نیز می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقه پویا، گذر موضوع‌شناسی ایستا و اثبات تخصصی‌بودن موضوع، سنجه هویت جنسیتی و مرجعیت متخصص را پذیرفت.

کد مقاله 47309
تعداد بازدید 29

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397