• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی سیاست کیفری قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال 1400 راجع به سقط جنین جنایی و جرائم مرتبط با آن
تعداد صفحات 13
نویسنده محمدمهدی برغی - محسن راستی
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه سقط جنین  مجازات سقط جنین  قانون مجازات اسلامی  قانون سقط جنین در ایران  سقط جنین در ایران  حاملگی  سیاست کیفری  سقط جنین جنایی  سقط جنین در حقوق  جرم سقط جنین در حقوق  قوانین کیفری در سقط جنین  قوانین سقط جنین  قوانین کیفری ایران  سیاست کیفری ایران  قوانین کیفری  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  
چکیده زمینه و هدف: گرچه سقط جنین با اهداف طبی و درمانی در اکثر کشورها پذیرفته شده است، اما سقط جنین جنایی را امری مذموم دانسته و در قوانین کیفری خود برای مرتکبین این رفتار مجازات تعیین نموده‌اند. با این وجود افزایش میزان سقط جنین جنایی در سال‌های اخیر، ضرورت مقابله با این پدیده را بیش از پیش روشن نموده است. پژوهش حاضر ضمن بررسی تغییراتی که در قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب سال 1400 در رابطه با جرائم مرتبط با سقط جنین ایجادشده، به شناسایی آخرین تحولات سیاست کیفری ایران در این رابطه می‌پردازد.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده، روش تحقیق به صورت توصیفی ـ تحلیلی می‌باشد و روش جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و با مراجعه به اسناد صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافته‌ها: «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب سال 1400 در رابطه با سقط جنین جنایی و جرائم مرتبط با آن تغییرات مهمی به وجود آورده است که از جمله می‌توان به تشدید مجازات مرتکبین این جرائم و تعیین عناوین مجرمانه جدید در این حوزه اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: بررسی تغییرات اعمال‌شده در قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب سال 1400 نشان می‌دهد که قانونگذار ایران در جدیدترین سیاست کیفری خود در مواجهه با سقط جنین جنایی و جرائم مرتبط با آن، رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در پیش گرفته است.

کد مقاله 47308
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397