• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مشروعیت‌سنجی انجام جراحی‌های ترمیمی زیبایی در بانوان باردار
تعداد صفحات 18
نویسنده شقایق عامریان - امیرحمزه سالارزایی - زهرا حیدری
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه جنین  دوران بارداری  مشروعیت  سلامت جنین  زنان باردار  زنان و جراحی زیبایی  جراحی ترمیمی  حقوق جنین  حق سلامتی  عمل زیبایی  تزاحم حق  
چکیده زمینه و هدف: گرایش به زیبایی یکی از خواسته‌های درونی بشر است، به همین منظور جراحی اصلاحی علاوه بر ترمیم نقص ظاهری، به هدف حفظ تعادل روحی ـ روانی فرد صورت می‌گیرد، اما چالش اساسی آن است که بانوی باردار (اعم از مادر حقیقی و مادر قراردادی) با تمسک بر حق سلطنت نسبت به اعضای خویش، به علت صدمات ناشی از سوانح گوناگون در دوران بارداری، قصد دارد جراحی زیبایی را نیز به طور ترکیبی و همزمان، در کنار جراحی درمانی انجام دهد. این موضوع با بررسی این گزاره که هرگونه رفتار مثبت یا منفی مادر بر سلامت جنین تأثیرگذار است، در نتیجه مانع از احقاق حق جنین بر سلامت می‌شود، ناسازگار است. هدف از طرح بحث این می‌باشد که بیان داریم در تزاحم حق زیبایی مادر باردار و حق تندرستی جنین ترجیح با کدام است.
روش: پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و بهره‌گیری از مطالعات کتابخانه‌ای، راه حل برون‌رفت از تزاحم حقوق را مورد سنجش قرار می‌گیرد.
ملاحظات اخلاقی: این پژوهش با رعایت اصول اخلاقی و امانتداری انجام پذیرفته است.
یافته‌ها: در رفع تزاحم حقوق مادر و جنین، با عنایت به وزن سنگین حق جنین، ترجیح ضرر اقل بر ضرر اکثر، اخذ اهم و ترک مهم و مصلحت‌انگاری احکام، حق تندرستی جنین در اولویت است. با اتکا بر داده‌های پزشکی نیز، اعمال زیبایی مستلزم استفاده از داروهای بیهوش‌کننده تزریقی به علت تأثیرات منفی بر جنین، اسکلروتراپی به علت عبور از جفت، فیلر و اپیلاسیون به دلیل عدم وجود شواهد بی‌خطربودن در بیماران باردار، مجاز شمرده نمی‌شوند. استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده موضعی و لایه‌برداری‌ها، در مقایسه با موارد فوق نسبتاً ایمن بوده، با این حال در دوران بارداری باید جانب احتیاط در نظر گرفته شود.
نتیجه‌گیری: ملاحظه پاسداشت سلامت جنین نسبت به اعاده تقارن به هم خورده بانوان باردار، بالتبع جراحی ترمیمی ـ زیبایی در دوران بارداری از سوی آنان، در اولویت قرار دارد.

کد مقاله 47305
تعداد بازدید 29

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397