• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تزاحم حیات و سلامت مادر و جنین از منظر فقه و قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت
تعداد صفحات 12
نویسنده آمنه مظلوم زاده
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 58
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه سقط جنین  سلامت جنین  حق حیات  مجوز سقط جنین  سلامت مادر  دیدگاه فقها  سقط جنین در فقه  سقط جنین در حقوق  حکم سقط جنین به دلیل تهدید جان مادر  حکم سقط جنین در اسلام  حکم سقط جنین در فقه امامیه  سقط جنین در صورت تهدید جان یا سلامت مادر  حیات جنینی  دیدگاه فقهی  سقط جنین در اسلام  تزاحم   قوانین سقط جنین  حق سلامتی  حفاظت از جان مادر  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  حفظ سلامتی مادر  به خطر افتادن سلامت مادر  
چکیده زمینه و هدف: سقط جنین از مسائل مبتلا به در بسیاری از جوامع است که در ایران نیز همواره محل بحث و اختلاف ‌نظر بوده است. هدف مقاله حاضر این است که به بررسی این سؤال بپردازد که آیا در شرایط خطر برای سلامت مادر، سقط جنین از منظر فقه و حقوق جایز است؟ به عبارتی تزاحم حیات و سلامت مادر و جنین از منظر فقه و قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت چگونه قابل تحلیل است؟
روش: این مقاله توصیفی ـ تحلیلی بوده و از روش کتابخانه‌ای استفاده‌ شده است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.
یافته‌ها: یافته‌های مقاله بر این امر دلالت دارد که در خصوص تزاحم حیات و سلامت مادر و جنین میان فقها اختلاف ‌نظر وجود ندارد، اما دیدگاه غالب فقها مایل به حفظ سلامت مادر است. بر این اساس، در شرایط عسر و حرج و خطر سلامت مادر، حفظ جان مادر اولویت دارد. از منظر قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت نیز زمانی که سلامت مادر در وضعیت خطرناکی قرار گیرد و شرایطی که مطابق نظر پزشک حفظ جنین باعث مرگ مادر شود، بر حسب اصل ضرورت، سقط جنین جایز است. بر این اساس، زندگی و حیات مادر به عنوان شخصی که استقرار دارد، اولویت دارد.
نتیجه‌گیری: طرح جوانی جمعیت عملاً شرایط سقط جنین در صورت تزاحم سلامت مادر با جنین را محدود به موارد کشنده بیماری‌ها کرده و موارد با درمان بسیار سخت را که نوعاً موجب حرج‌اند را حذف کرده است، بدین‌ترتیب بحث حَرج را پیچیده کرده و حق انتخاب به دنیانیاوردن نوزاد با ناهنجاری با درمان‌های با صعوبت را از مادر گرفته است.

کد مقاله 47304
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397