عنوان | رابطه جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 51 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 36-23 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر روابط عاطفی پیشرفت تحصیلی تهران جو عاطفی خانواده پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دانشآموزان دوره ابتدایی مهارتهای اجتماعی رشد مهارتهای اجتماعی جو خانواده دانشآموزان پسر دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم دختران مقطع ابتدایی مهارتهای اجتماعی فرزندان دانشآموزان پسر دوره ابتدایی جو عاطفی |
چکیده |
این پژوهش با هدف تعیین رابطه جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه های پنجم و ششم ابتدایی منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1701 1702 به تعداد 7224 نفر بود. تعداد شرکت کنندگان 622 نفر به عنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان تعیین شدند و از این تعداد ( 144 دختر و 142 پسر ) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری این پژوهش عبارت از مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده "هیل برن" ( 1437 )؛ آزمون رشد مهارت های اجتماعی "کرامتی" (1683 )؛ و میانگین نمرات دانش آموزان بود. یافته های پژوهش نشان داد که بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین بر اساس یافته ها تحلیل رگرسیون چندگانه از بین حیطه های / اطمینان هشت گانه جو عاطفی خانواده، بهترین پیش بینی کننده های رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر، وجود احساس امنیت در خانواده و در مورد دانش آموزان دختر، محبت کردن و تجارب مشترک با والدین بود. |
کد مقاله | 47268 |
تعداد بازدید | 55 |
|