• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رویکرد فقه و نظام قضایی ایران، مصر و فرانسه نسبت به اشتغال زنان
تعداد صفحات 18
نویسنده محمود ضیائی فرد - مقصود رنجبر خاچک - محمدعلی کفایی‌فر
مشخصات نشریه  مطالعات فقه اقتصادی پیاپی 5
تاریخ انتشار 1402
محدوده صفحات 220-203
کلید واژه فقه  برابری جنسیتی  اشتغال زنان  فرانسه  ایران  نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران  نظام حقوقی ایران  رویه قضایی  اشتغال زنان در قوانین ایران  رویکردهای فقهی  اشتغال زنان در فقه  مصر  اشتغال زن در حقوق ایران  قانون فرانسه   حقوق فرانسه  حق اشتغال  حقوق مصر  آزادی اشتغال زنان  
چکیده زمینه و هدف: تضمین اشتغال زنان و برابری جنسیتی به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم بین‌المللی است که در حقوق نوشته اکثر کشورها مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش­­ حاضر سعی شده است با بررسی حقوق کشورهای ایران، فرانسه، مصر و هم­چنین رویه قضایی، این مسئله تبیین شود.
مواد و روش‌ها: مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش کتاب­خانه‌ای استفاده ‌شده است.
ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.
یافته‌ها: فقه و نظام قضایی ایران، مصر و فرانسه هر یک به شیوه‌ای به‌ حق اشتغال زنان نگریسته‌اند و این اختلاف ‌نظر و عقیده در متون قانونی و رویه قضایی با توجه به منشأ و مبنای آن متفاوت است. حقوق مصر برابری بین شهروندان را بدون تبعیض بر اساس جنسیت مورد توجه قرار داده است و بین زن و مرد در حق کار، تبعیض قائل نمی‌شود. حقوق فرانسه، با چشم‌انداز وسیع‌تری حق برابری زنان را مورد تأیید قرار داده است.
نتیجه‌گیری: حق اشتغال هر فرد اعم از زن و مرد یکی از حقوق اساسی انسان­ هاست که در اسلام به رسمیت شناخته شده است. از طرفی ریاست شوهر در خانواده و لزوم تمکین زوجه از وی نیز از جمله حقوقی است که اسلام بر آن پافشاری دارد. اعمال این دو حق، موجب بروز اختلافات حقوقی بین زوجه می‌شود.

کد مقاله 47207
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397