• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خسارت ممانعت از حق اشتغال زوجه، در روابط غیرمالی زوجین
تعداد صفحات 16
نویسنده مرضیه نوید تهرانی - جمشید معصومی - ابراهیم یاقوتی
مشخصات نشریه  مطالعات فقه اقتصادی شماره 1 پیاپی 16
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 100-85
کلید واژه خسارت  جبران خسارت  روابط غیر مالی زوجین  حقوق غیر مالی زن  حقوق غیر مالی  حکم دادگاه  ممانعت از اشتغال زن   اشتغال زوجه  حق اشتغال  حقوق غیرمالی زوجه  
چکیده زمینه و هدف: حق اشتغال زوجه از جمله حقوق غیرمالی در روابط میان زوجین است که بحث جبران خسارت ممانعت از آن کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و در این مقاله تلاش شده است تا تبیین شود.
مواد و روش‌ها: مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی است و برای گردآوری داده‌ها از روش کتاب­خانه‌ای استفاده‌ شده است.
ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.
یافته‌ها: مطابق فقه و حقوق موضوعه، زوج می ­تواند درصورتی­که شغل و حرفه زوجه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت زوج یا زن باشد، از آن ممانعت کند. ممانعت از حق اشتغال زوجه صرفاً به حکم دادگاه امکان­ پذیر است و اگر زوج بدون حکم دادگاه از حق اشتغال زوجه جلوگیری کند، دارای مسئولیت خواهد بود و لازم است که خسارات وارده به زوجه را جبران کند. درباره مسئولیت جبران خسارت‌های واردشده به طرف‌های ثالث از جمله کارفرما، اختلاف نظر وجود دارد. مطابق یک دیدگاه، مسئول جبران خسارت کارفرما یا طرفین قرارداد کاری زوجه، خود اوست؛ زیرا ممانعت زوج به حکم دادگاه شامل قاعده فورس ماژور نیست. از دیدگاه دیگر اما زوجه مسئولیتی در این زمینه ندارد و زوج مسئول پرداخت خسارت به طرفین ثالث است.
نتیجه‌گیری: به­ دلیل قرارداد و تعهد کاری زوجه به طرفین ثالث، زوجه خود مسئول جبران خسارات وارد به آن­هاست. هرچند لازم است برای زوجه حق مراجعه به شوهر محفوظ باشد به­ دلیل مطالبه خسارت‌هایی که به کارفرما پرداخته است. قانون­گذار در این­باره سکوت کرده است که لازم است از حقوق زوجه در این زمینه دفاع کند.

کد مقاله 47203
تعداد بازدید 30

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397