• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل گفتمان انتقادی سیر تحول انیمیشن‌های والت دیزنی با محوریت زن
تعداد صفحات 36
نویسنده منا حاجی‌زاده - محمدحسین شرف‌زاده - اسماعیل جدیدی خیرآبادی
مشخصات نشریه  مطالعات میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما شماره 2 پیاپی 20
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 132-97
کلید واژه تحلیل انتقادی گفتمان  تحلیل گفتمان  رسانه‌های تصویری  بازنمایی زن   رویکرد فرکلاف  شیوه بازنمایی زنان  انیمیشن‌های دیزنی  پویانمایی  شرکت دیزنی  پویانمایی غیرایرانی  انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله  تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف  انیمیشن دیو و دلبر  انیمیشن یخ زده 2  
چکیده تحلیل رسانه‌های تصویری با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی، روشی مؤثر است. این پژوهش کیفی با رویکردی نو و با بهره‌گیری از آرای فرکلاف در سنت تحلیل گفتمان انتقادی، به بررسی سیر تحولی انیمیشن‌های والت دیزنی با محوریت زن پرداخته است. در این راستا هر دو جنبۀ زبانی و غیر‌زبانی سه انیمیشن والت دیزنی- سفیدبرفی و هفت کوتوله، دیو و دلبر و یخ‌زدۀ 2 که هر کدام به ترتیب، نمایندۀ دورۀ کلاسیک، رنسانس و عصر جدید هستند- مورد تحلیل قرار گرفته است. معیار انتخاب این انیمیشن‌ها، به‌غیر از زن بودن شخصیت اصلی، بُعد زمانی آن است. در تحلیل سه‌گانۀ فرکلاف، بخش توصیف با توجه به آرای هلیدی، بخش تفسیر متن و تفسیر نشانه‌های تصویری با کمک آرای لیوون و فیلسوفانی چون میشل فوکو و بخش تبیین- که به تحلیل گفتمان، روابط قدرت، نهادهای اجتماعی و هژمونی می‌پردازد- با عنایت به آرای فوکو، آلتوسر و پیر بوردیو صورت گرفته است. به علاوه، با بهره‌گیری از آرای لیوون، پیرس و بارت، انواع نشانه‌ها تحلیل شده‌اند. همچنین این سه‌گانه،‌ نه به‌صورت مجزا، بلکه در پیوند با یکدیگر و در سنت هگلی بررسی شده است. با بهره جستن از این نظرات، چگونگی بازنمایی زن در انیمیشن‌ها نشان داده شده و هدف، قدرت و هژمونی‌‌ نهان در پشت این پویانمایی‌‎ها بیان شده است. سازندگان انیمیشن‌ها از کنشگر شدن شخصیت زن، به جز تحمیل سبک ‌خاصی از زندگی به مخاطب، به فروش بیشتر و کسب ثروت رسیده‌اند.

کد مقاله 47198
تعداد بازدید 28

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397