ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل پیش بینی اختلال شخصیت وسواسی اجباری بر اساس آسیب‌های پیچیده و روابط موضوعی با نقش میانجی توانمندی خود در زوج‌های متعارض
تعداد صفحات 23
نویسنده اصغر جعفری - بیتا بیانی - عبدالله شفیع‌ آبادی - سیمین حسینیان
مشخصات نشریه  فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 18 پیاپی 64
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 77-55
کلید واژه دوران کودکی  تهران  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوجین دارای تعارض زناشویی  ابژه  تعارض زناشویی  اختلال وسواسی جبری  تروماهای دوران کودکی  تروما  روابط موضوعی  آسیب کودکی  زوج‌های تهرانی  روابط ابژه  تجارب دوران کودکی  تجارب آسیب‌زا  توانمندی خود  ترومای پیچیده  وسواس فکری اجباری  آسیب‌های پیچیده  
چکیده پژوهش حاضر به منظور مطالعه مدل پیش‌بینی اختلال شخصیت وسواسی- اجباری بر اساس ترومای پیچیده و روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی خود در زوج‌های متعارض انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه‌آماری کلیه زوج‌های مراجعه‌کننده به کلینیک‌های مشاوره و روان‌شناسی در سال 1400 در شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و بر اساس نقطه برش 75 به بالا در پرسشنامه میلون-3 ، 209 شرکت‌کننده با اختلال وسواس فکری- اجباری و دارای ملاک‌های ورود به پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه‌های چندمحوری بالینی میلون-3، روابط ابژه بل، ترومای دوران کودکی برنشتاین و همکاران و توانمندی خود مارکستروم و همکاران را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روابط ابژه و ترومای پیچیده با اختلال شخصیت وسواسی- اجباری رابطه مستقیم و معنادار دارند و توانمندی خود با اختلال شخصیت وسواسی- اجباری رابطه منفی و معنادار دارد (۰۱/۰ > p ). همچنین نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیش بینی اختلال شخصیت وسواسی- اجباری بر اساس ترومای پیچیده و روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی خود از برازش مطلوبی برخوردار است ( ۰۱/۰ P < ). نتایج شواهدی را نشان می دهد که توانمندی خود از طریق متعادل سازی روابط ابژه و کارآمدسازی ابعاد شناختی و عاطفی تجارب آسیب زای دوران کودکی روی اختلال شخصیت وسواسی- اجباری تاثیر دارد. لذا پیشنهاد می شود در سبب شناسی و درمان اختلال شخصیت وسواسی- اجباری به نقش ترومای دوران کودکی و روابط ابژه توجه شود و بوسیله آموزش، زمینه ارتقاء توانمندی خود فراهم شود.

کد مقاله 47158
تعداد بازدید 85

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397