عنوان | گفتمان مسلط بر نظام آموزشی زنان در کتابهای درسی دبیرستانی (1320-1345) |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (مصوب وزارت علوم) سال 15 شماره 2 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 281-259 |
کلید واژه | زن ایرانی ایران نوسازی کتابهای درسی نوگرایی پهلوی رضا پهلوی، شاه ایران، 1257-1323 برنامهریزی آموزشی آموزش زنان کتابهای درسی ایران سیاستهای آموزشی نظام آموزشی تاریخ آموزش زنان آموزش زنان در تاریخ آموزش زنان ایران آموزش زنان در ایران عصر رضاشاه آموزش نوین نظام آموزشی ایران رضاشاه پهلوی کتابهای درسی دبیرستان |
چکیده |
با تشکیل سلسله پهلوی، آموزش نوین زنان ایران از ضرورتهای پروژهی نوسازی ایران تعریف شده بود. در نتیجه، آموزش زنان در فضای گفتمانی نوسازی و نوگرایی که حکومت پهلوی خود را منادی آن میدانست، قرار گرفت. با از میان رفتن انسداد سیاسی پس از خروج رضاشاه از ایران، آموزش نوین زنان دچار آشفتگی رویکردی و گفتمانی شد. با قدرتگیری گفتمانهای رقیب حکومت و امکان کنشگری آنها در عرصه قدرت، فضای گفتمانی مسلط بر نظام آموزشی زنان، یکپارچگی و انسجام خود را از دست داد و دال مرکزی نوگرایی که پیشتر در عصر رضاشاه، طرحها و برنامههای آموزشی زنان را حول خود شکل داده بود، از میان رفت؛ این مسئله منجر به شکلگیری، الگوی «زن مسلمان» در کنار «زن مدرن» شد. از طرفی، این برههی تاریخی، از حیث مسئلهی آموزش زنان، دورهی تکوین اولیهی سیاستها و برنامههای آموزشی است که نهایتاً منجر به انقلاب آموزشی در 1345 ش شد. این پژوهش با استفاده از مفهوم سنتی پیوستگاری در تاریخ و روش توصیفی ـ تحلیلی در پی بررسی رویکردها، طرحها و آهنگ تغییرات برنامههای آموزشی دختران در کتابهای درسی دبیرستان، برای تشریح چگونگی هویتیابی زنان، نقش و جایگاه آنان در فرایند مدرنیزاسیون ایران است. |
کد مقاله | 47150 |
تعداد بازدید | 59 |
|