عنوان | رابطه اختلالات هیجانی با خودجرحی در نوجوانان دارای والد مطلقه با میانجیگری تنظیم هیجان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 20 شماره 2 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 54-41 |
کلید واژه | تنظیم هیجانی رشت (شهرستان) طلاق والدین دانشآموزان دبیرستانی طلاق نوجوانان دبیرستانی والدین مطلقه دانشآموزان نوجوان اختلالات هیجانی خودآسیبرسانی خود جرحی دانشآموزان متوسطه اول دانشآموزان دوره متوسطه دوم |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اختلالات هیجانی با خودجرحی در نوجوانان دارای والد مطلّقه با میانجیگری تنظیم هیجان انجام شده است. روش این پژوهش از نوع همبستگی بوده و از فن مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر و پسر دارای والد مطلّقه بود که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس دوره متوسطه اول و دوم شهر رشت مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 200 نفر از دانشآموزان بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامههای اختلالات هیجانی وودورث (1920)، آسیب به خود سانسون و همکاران (1998) و پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) پاسخ دادند. دادههای پژوهش پس از گردآوری، از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS-21 و AMOS-24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که میان اختلالات هیجانی و خودجرحی در نوجوانان دارای والد مطلّقه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/05 > p). همچنین متغیر تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد و سرکوب هیجان) در رابطه میان اختلالات هیجانی و خودجرحی در نوجوانان دارای والد مطلّقه نقش میانجی دارد که سرکوب هیجان در رابطه میان اختلالات هیجانی و خودجرحی رابطه مثبت و معنادار و ارزیابی مجدد در رابطه میان اختلالات هیجانی و خودجرحی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب دادهها با این مدل است. |
کد مقاله | 47147 |
تعداد بازدید | 49 |
|