• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه نقش رسانه‌های نوین در کنش‌های خانوادگی دانش‌آموزان (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دوره متوسطه استان آذربایجان شرقی‌)
تعداد صفحات 16
نویسنده کمال کوهی - محمدمصطفی عبدی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 20 شماره 2 پیاپی 59
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 40-25
کلید واژه اینترنت  خانواده ایرانی  میزان استفاده از اینترنت  تلفن همراه  آذربایجان شرقی  تأثیر رسانه  دانش‌آموزان دبیرستانی  بازی‌های رایانه‌ای  رسانه‌های جدید  میزان استفاده  سواد رسانه‌ای  میزان استفاده از رسانه  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  استفاده از اینترنت  کنش‌های خانوادگی  
چکیده ورود و گسترش انواع رسانه‌های نوین در میان خانواده‌های ایرانی، این نهاد اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و موجب تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان و نوجوان شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، مطالعه نقش رسانه‌های نوین در کنشهای خانوادگی دانش‌آموزان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوۀ اجرا، همبستگی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم استان آذربایجان‌شرقی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل داده‌اند. حجم نمونه پژوهش 627 نفر بود که از طریق فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب توأم با نمونه‌گیری تصادفی ساده و سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محقق­‌ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که میان میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازی های رایانه­‌ای با کنش های خانوادگی دانش‌آموزان همبستگی معنادار معکوس وجود دارد. این بدین معناست که با افزایش میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازی های رایانه­‌ای، کنش های خانوادگی دانش‌آموزان تضعیف می‌شود. علاوه بر این، متغیرهای میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازی های رایانه‌­ای توانسته‌اند 15/7 درصد از واریانس یا تغییرات کنش های خانوادگی دانش‌آموزان را تبیین کنند. افزایش سواد رسانه‌ای و آموزش استفاده بهینه از رسانه‌های نوین از سوی دانش‌آموزان از راهکارهایی هستند که زمینه را برای کاهش تأثیرات منفی رسانه‌های نوین فراهم می­‌سازند.

کد مقاله 47146
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397