عنوان
|
مطالعه نقش رسانههای نوین در کنشهای خانوادگی دانشآموزان (مورد مطالعه: دانشآموزان دوره متوسطه استان آذربایجان شرقی) |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
کمال کوهی - محمدمصطفی عبدی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 20 شماره 2 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
40-25 |
کلید واژه
|
اینترنت خانواده ایرانی میزان استفاده از اینترنت تلفن همراه آذربایجان شرقی تأثیر رسانه دانشآموزان دبیرستانی بازیهای رایانهای رسانههای جدید میزان استفاده سواد رسانهای میزان استفاده از رسانه دانشآموزان دوره متوسطه دوم استفاده از اینترنت کنشهای خانوادگی
|
چکیده
|
ورود و گسترش انواع رسانههای نوین در میان خانوادههای ایرانی، این نهاد اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و موجب تغییراتی در رفتار و گفتمان نسل جوان و نوجوان شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، مطالعه نقش رسانههای نوین در کنشهای خانوادگی دانشآموزان است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوۀ اجرا، همبستگی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دوره متوسطه دوم استان آذربایجانشرقی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادهاند. حجم نمونه پژوهش 627 نفر بود که از طریق فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب توأم با نمونهگیری تصادفی ساده و سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه محققساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میان میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازی های رایانهای با کنش های خانوادگی دانشآموزان همبستگی معنادار معکوس وجود دارد. این بدین معناست که با افزایش میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازی های رایانهای، کنش های خانوادگی دانشآموزان تضعیف میشود. علاوه بر این، متغیرهای میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و بازی های رایانهای توانستهاند 15/7 درصد از واریانس یا تغییرات کنش های خانوادگی دانشآموزان را تبیین کنند. افزایش سواد رسانهای و آموزش استفاده بهینه از رسانههای نوین از سوی دانشآموزان از راهکارهایی هستند که زمینه را برای کاهش تأثیرات منفی رسانههای نوین فراهم میسازند.
|