عنوان
|
اثربخشی آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر نظریه انتخاب بر تنظیم شناختی هیجان و تعهد شخصی زوجین با تعارضات زناشویی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
راضیه سوداگر - علیرضا ماردپور - خسرو رمضانی |
مشخصات نشریه
|
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 65 شماره 6 |
تاریخ انتشار
|
بهمن و اسفند - 1401 |
محدوده صفحات
|
2710-2698 |
کلید واژه
|
روابط زوجین تنظیم هیجانی شیراز زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره نظریه انتخاب تنظیم شناختی هیجان غنیسازی ارتباط زوجین دارای تعارض زناشویی تعارض زناشویی تعهد شخصی تنظیم هیجانی مثبت تنظیم هیجانی منفی آموزش غنیسازی غنیسازی روابط زوجین
|
چکیده
|
مقدمه و هدف: تعارضات زناشویی نظم روانی، هیجانی و شناختی زوجین را با آسیب مواجه میکند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر نظریه انتخاب بر تنظیم شناختی هیجان و تعهد شخصی زوجین با تعارضات زناشویی انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین با تعارض زناشویی مراجعه کننده به 6 مرکز مشاوره منطقه 8 شیراز در شش ماهه دوم سال 1398 بود. در این پژوهش تعداد 35 زوج با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (17 زوج در گروه آزمایش و 18 زوج در گروه گواه). گروه آزمایش مداخله آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر نظریه انتخاب (10 جلسه) را طی دو و نیم ماه دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی (براتی و ثنایی، 1375)؛ پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و پرسشنامه تعهد شخصی (آدامز و جونز، 1997) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش غنیسازی روابط زوجین مبتنی بر نظریه انتخاب بر تنظیم هیجانی مثبت (0001 > P ؛ 56/0 = Eta ؛ 15/86 = F )، تنظیم هیجانی منفی (0001 > P ؛ 61/0 = Eta ؛ 19/108 = F ) و تعهد شخصی (0001 > P ؛ 63/0 = Eta ؛ 94/118 = F ) زوجین با تعارضات زناشویی تاثیر معنادار دارد.
|