عنوان
|
اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر اشتیاق شغلی و مسئولیتپذیری کارکنان دارای تعارض کار خانواده در شرکت پالایش گاز سرخون و قشم |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
محمد زارع زاده - کبری حاجی علیزاده - آزیتا امیرفخرایی |
مشخصات نشریه
|
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 65 شماره 6 |
تاریخ انتشار
|
بهمن و اسفند - 1401 |
محدوده صفحات
|
2530-2515 |
کلید واژه
|
تعارض کار خانواده مسئولیتپذیری کارمند سرمایه روانشناختی اشتیاق شغلی شرکت پالایش گاز سرخون و قشم
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر اشتیاق شغلی و مسئولیتپذیری کارکنان دارای تعارض کار- خانواده در شرکت گاز سرخون و قشم صورت پذیرفت. این پژوهش با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری سه ماهه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کارمندان با تعارض کار-خانواده در شرکت گاز سرخون و قشم در فصل بهار سال 1400 بود. از بین جامعه آماری تعداد 27 کارمند به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. افراد حاضر در گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی (10 جلسه) را طی دو و نیم ماه دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعارض کار- خانواده (کارلسون، کاکمار و ویلیامز، 2000)، پرسشنامه اشتیاق شغلی (شوفلی و سالانوا، 2002) و پرسشنامه مسئولیتپذیری (کارول، 2010) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی بر اشتیاق شغلی و مسئولیتپذیری کارکنان دارای تعارض کار- خانواده تاثیر داشته است. بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، آموزش سرمایههای روانشناختی میتواند با بهره گیری از مفاهیمی همانند تابآوری، خودکارآمدی، خوش بینی و امید به عنوانی روشی موثر در جهت بهبود اشتیاق شغلی و مسئولیتپذیری کارکنان دارای تعارض کار- خانواده مورد استفاده قرار گیرد.
|