• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روابط ساختاری بین سلامت عمومی، تاب‌آوری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد کودک با توانمندسازی روان‌شناختی مادران دارای کودک 6 -4 سال
تعداد صفحات 15
نویسنده شیوا لهراسبی - ایلناز سجادیان - محسن گل‌پرور
مشخصات نشریه  سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1401
محدوده صفحات 51-37
کلید واژه رضایت زناشویی  هوش هیجانی  دلبستگی  توانمندسازی روانشناختی  سلامت عمومی  اصفهان  رابطه والد فرزند  رابطه مادر کودک  سلامت عمومی مادر  روابط ساختاری  سلامت روانی  هوش هیجانی مادران  تعارض زناشویی  دلبستگی مادر به کودک  تاب‌آوری  دلبستگی والد فرزندی  والدگری مادران  رضایت زناشویی مادران  فرسودگی والدگری  
چکیده زمینه و هدف: سلامت عمومی، تاب‌آوری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد-کودک به توانمندسازی روان‌شناختی مادران کمک می‌کند. این پژوهش با هدف تعیین روابط ساختاری سلامت عمومی، تاب‌آوری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد-کودک با توانمندسازی روان شناختی مادران دارای کودک 6-4 سال انجام گرفت.
روش و مواد: این مطالعه به روش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری با مشارکت 257 مادر دارای کودک 4 تا 6 سال در زمستان سال 1399 در شهر اصفهان انجام شد. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سلامت عمومی، تاب‌آوری، توانمندسازی روان‌شناختی، هوش هیجانی، رضایت زناشویی، فرسودگی والدگری، روابط میان دلبستگی و تعامل والد-کودک جمع آوری شد. به منظور مدل‌سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای SPSS- 23 و PLS3 استفاده شد.
یافته ها: ضرایب مستقیم متغیرهای هوش هیجانی (41/0 = β ، 9/6 = t)، تاب آوری (24/0 = β ، 9/3 = t) و رضایت زناشویی (15/0 = β ، 4/2 = t) با توانمندسازی روان شناختی معنی دار ولی ضرایب مستقیم روابط میان دلبستگی (03/0 =β ، 39/0 = t)، فرسودگی والدگری (08/0- = β ، 2/1 = t)، سلامت عمومی (02/0- = β ، 24/0 = t)، تعامل والد-کودک با توانمندسازی روانشناختی (05/0 = β ، 62/0 = t)، معنی دار نبود. ضرایب غیر مستقیم روابط میان دلبستگی از طریق تعامل والد- کودک و تاب آوری (04/0- = β ، 7/2 = t)، سلامت عمومی و تاب آوری (03/0- = β ، 5/2 = t)، سلامت عمومی و رضایت زناشویی (02/0- = β ، 2/2 = t)، تعامل والد-کودک و هوش هیجانی (08/0- = β ، 6/3 = t)، تعامل والد-کودک و رضایت زناشویی (02/0- = β ، 01/2 = t)، سلامت عمومی و هوش هیجانی (04/0- = β ، 5/2 = t) با توانمندسازی روان شناختی معنی دار به دست آمد. همچنین ضرایب غیر مستقیم روابط میان فرسودگی والدگری از طریق تعامل والد- کودک و تاب آوری (01/0- = β ، 99/1 = t)، سلامت عمومی و تاب آوری (05/0- = β ، 1/3 = t)، سلامت عمومی و رضایت زناشویی (04/0- = β ، 3/2 = t)، تعامل والد- کودک و هوش هیجانی (02/0- = β ، 603/2 = t )، سلامت عمومی و هوش هیجانی بر توانمند سازی روان شناختی (07/0- = β ، 52/3 = t ) معنی دار به دست آمد.
نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد هوش هیجانی، تاب آوری و رضایت زناشویی از جمله متغیرهای دارای اثر مستقیم بر توانمندسازی روان شناختی و روابط میان دلبستگی و فرسودگی والدگری از متغیرهای دارای اثر غیرمستقیم بر توانمندسازی روانشناختی می باشد.

کد مقاله 47060
تعداد بازدید 90

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397