عنوان
|
رابطه رسانههای جمعی و ارزشهای خانوادگی (مورد مطالعه: جوانان 15-29 ساله شهرکرد) |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
امید بابایی - فرحناز مصطفوی کهنگی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعهشناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 15 شماره 3 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
98-83 |
کلید واژه
|
ارزشهای خانوادگی ارزشهای سنتی شهرکرد ارزشهای مدرن رسانههای جمعی گرایش جوانان ارزشهای خانوادگی سنتی ارزشهای خانوادگی مدرن
|
چکیده
|
خانواده در ایران یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که امروزه تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله رسانه های جمعی به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است. مقاله حاضر در صدد است تا معناداری رابطه رسانه های جمعی با ارزش های خانوادگی جوانان را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا مشخص نماید که ارزش های خانوادگی جوانان به سمت ارزش های سنتی گرایش دارد یا ارزش های مدرن؟ چهارچوب نظری پژوهش حاضر تلفیقی از نظریه کاشت، نظریه وابستگی، نظریه کاربردها و خشنودسازی است. روش پژوهش حاضر پیمایشی و حجم نمونه آن برابر با 382 نفر است. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل از آن بیانگر آنست که ارزش های خانوادگی اکثر جوانان (حدود 75 درصد) به سمت ارزش های مدرن گرایش دارد. همچنین ضریب بتا (beta) نشان میدهد که بیشترین اثرگذاری در پیش بینی میزان گرایش جوانان به ارزش های خانوادگی متعلق به میزان وابستگی آنها به رسانه ها (192/.beta = ) و کمترین اثرگذاری مربوط به نوع برنامه های مورد استفاده (058/.beta = ) است.
|