عنوان | بازنمایی سوژه زن در سینمای نمایش خانگی (مطالعه موردی سریال مانکن) |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 2 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 54-36 |
کلید واژه | ایدئولوژی طبقه متوسط بازنمایی رسانهای رمزگان زنان طبقه متوسط بازنمایی زن سوژگی منفعتطلبی سوژگی زنان سوژه زنان سریالهای ایرانی سریالهای نمایش خانگی سریال مانکن زنان طبقه مرفه |
چکیده |
این مطالعه تلاشی برای واکاوی بازنمایی سوژه زن در محتوای روایی و تصویری سینمای نمایش خانگی در سریال مانکن است. بدین منظور، با به کارگیری رویکرد برساخت گرا در نظریه بازنمایی ریجارد دایر و استوارت هال، به منزله چارچوب نظـری و بـا اسـتفاده از روش تحلیل نشانه شناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیـت، بازنمـایی و ایـدئولوژی، سریال مانکن تحلیل و ارزیابی شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کدهای ایدئولوژیک این سریال ترکیبی از رمزگان چندگانه است که در کنار هم شخصیتی طبقاتی از زن سریال را نشان می دهند. از جمله رمزهای این مجموعه می توان به زندگی لوکس، قانون گریزی، فردگرایی، نفع گرایی و آنارشیسم اشاره کرد. زن طبقه مرفه در سریال مانکن دنبال مد، اسراف، تنوع و زندگی لوکس است. در مقابل، زنان طبقه متوسط یا پایین به نوعی بازنمایی آشفتگی زنان تنها در جامعه است که قادر به یافتن راه حل درست و اصولی برای رسیدن به خواسته های خود نیستند و بنابراین گمراه شده اند. برای زنان تنها در خانواده که سرشار از خودخواهی و منفعت طلبی هستند، سریال مانکن چاره ای جز اعتماد به جنایتکاران جامعه و روسپی گری باقی نمی گذارد و حتی به گونه ای، شیوه هایی متفاوت از خودفروشی زنان و مردان را برای جامعه ایرانی- اسلامی بازنمایی می کند. |
کد مقاله | 46995 |
تعداد بازدید | 101 |
|