عنوان | کلیشهسازی جنسیتی و بازنمایی زنان در سینمای ایران |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 2 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 35-19 |
کلید واژه | سینما زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران بازنمایی رسانهای سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران کلیشهسازی جنسیتی فیلم سینمایی آثار سینمایی برساخت فیلم ریحانه فیلم عینک دودی فیلم گیس بریده فیلم رسوایی |
چکیده |
کلیشه سازی جنسیتی تمهیدی است که در واقع نمایی و برساخت پدیدههای پیرامون نقش داشته و در جهتدهی افکار عمومی اثرگذار است. رسانهها این تمهید را دستمایه قرار داده و در ترویج، شکلدهی و تهییج مخاطبانشان از آن استفاده میکنند. سینما از مهمترین ژانرهایی است که به مدد کلیشه سازی جنسیتی سعی در بازنمایی تصاویر خاصی از جهان زنانه و ارتباط آن با جامعه مردسالار دارد. سینما به دلیل ویژگیهای بارز خود یعنی واقعنمایی، همدلی، همذات پنداری و گریزخواهی، بهعنوان رسانهای دیداری و کاربردی در فرآیند ارتباطات تلقی میشود و مخاطبان زیادی دارد. به همین دلیل است که مدیران و کارشناسان این صنعت باید دانش و آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند ارتباطات مناسبی را با مخاطب برقرار کنند. تاریخ سینمای ایران گویای آن است که هیچگاه از پرداختن به کلیشههای جنسیتی مبرا نبوده است. پژوهش حاضر با هدفی کاربردی کلیشه سازی جنسیتی را در سینمای ایران مورد مداقه قرار داده و مسئلهی اصلی آن واکاوی نمایش زنان در سینمای پس از انقلاب می باشد. روش تحقیق کیفی با رویکردی توصیفی تحلیلی است و به شیوه جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و آرشیوهای صوتی و تصویری انجام شده است. از اینروی برای آشکارسازی مسئله پژوهش فیلم های ریحانه، عینک دودی، گیس بریده، رسوایی که پس از انقلاب تولید و پخش شده است بر مبنای گزینش هدفمند از موارد مطلوب انتخاب و بر اساس مبانی نظری پژوهش تحلیل کرده است. |
کد مقاله | 46994 |
تعداد بازدید | 87 |
|