| عنوان | تحلیل گفتمان بازنمایی خانواده در سریال میکائیل |
| تعداد صفحات | 17 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 1 پیاپی 14 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
| محدوده صفحات | 60-44 |
| کلید واژه | خانواده ایرانی سریالهای تلویزیونی گونههای خانواده بازنمایی رسانهای تحلیل گفتمان خانواده آسیبهای خانوادگی مسائل خانواده بازنمایی خانواده تقابل گفتمانها سریالهای ایرانی سریال میکائیل |
| چکیده |
پژوهش حاضر با هدف شناخت نظم و ترجیح گفتمانی بازنمایی شده از خانوده ایرانی در سریال میکائیل انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل گفتمان است. واحد تحلیل سریال و واحد مشاهده مناسبات گفتمانی موجود در فیلم است. اجزاء این روش عبارتاند از: شناسایی دالهای محوری، مفصلبندی و تعیین گفتمان، شناسایی دال شناور، رابطه گفتمانی، فرجام تقابلِ گفتمانی و رابطه با متن (زمینه اجتماعی). یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سریال میکائیل، سه گفتمان حقطلبی، محافظهکار و افراطی مورد بازنمایی قرار گرفته و فرجام گفتمانی با برتری گفتمان حقطلب خاتمه یافته است. اصلیترین دالهای محوری گفتمان حقطلبی عبارت بودند از انعطافپذیری در سنتها، استقلال زنان، سبک حل مسئله مثبتاندیش، حمایت حقطلبانه و خانوادهگرایی؛ دالهای محوری گفتمان محافظهکار تقدیرگرایی، احترام و حرمت نگهداشتن، ترس و احساس ناامنی، بیاعتمادی به پلیس، خانواده دوستی، حمایت محافظهکارانه و دالهای محوری گفتمان افراطی خانواده نیز شامل جمود فکری و سنتگرایی افراطی، مردسالاری، کینهتوزی و انتقام، سبک حل مسئله خشونتآمیز، انگ و برچسبزنی و قانون-گریزی بودهاند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که یک بازنمایی واحدی از خانواده ایرانی وجود ندارد و با تکثری از گونههای خانواده در ایران مواجه هستیم و به همین منوال در این سریالها نیز به تقابلهای گفتمانی از این نوع خانوادهها میپردازند و در پایان سریال با توجه به گفتمان مدنظر، به دنبال برتری گفتمان و نوع خانواده مدنظر خود هستند. |
| کد مقاله | 46991 |
| تعداد بازدید | 167 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...