عنوان | تحلیل گفتمان بازنمایی خانواده در سریال میکائیل |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 1 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 60-44 |
کلید واژه | خانواده ایرانی سریالهای تلویزیونی گونههای خانواده بازنمایی رسانهای تحلیل گفتمان خانواده آسیبهای خانوادگی مسائل خانواده بازنمایی خانواده تقابل گفتمانها سریالهای ایرانی سریال میکائیل |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف شناخت نظم و ترجیح گفتمانی بازنمایی شده از خانوده ایرانی در سریال میکائیل انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل گفتمان است. واحد تحلیل سریال و واحد مشاهده مناسبات گفتمانی موجود در فیلم است. اجزاء این روش عبارتاند از: شناسایی دالهای محوری، مفصلبندی و تعیین گفتمان، شناسایی دال شناور، رابطه گفتمانی، فرجام تقابلِ گفتمانی و رابطه با متن (زمینه اجتماعی). یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سریال میکائیل، سه گفتمان حقطلبی، محافظهکار و افراطی مورد بازنمایی قرار گرفته و فرجام گفتمانی با برتری گفتمان حقطلب خاتمه یافته است. اصلیترین دالهای محوری گفتمان حقطلبی عبارت بودند از انعطافپذیری در سنتها، استقلال زنان، سبک حل مسئله مثبتاندیش، حمایت حقطلبانه و خانوادهگرایی؛ دالهای محوری گفتمان محافظهکار تقدیرگرایی، احترام و حرمت نگهداشتن، ترس و احساس ناامنی، بیاعتمادی به پلیس، خانواده دوستی، حمایت محافظهکارانه و دالهای محوری گفتمان افراطی خانواده نیز شامل جمود فکری و سنتگرایی افراطی، مردسالاری، کینهتوزی و انتقام، سبک حل مسئله خشونتآمیز، انگ و برچسبزنی و قانون-گریزی بودهاند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که یک بازنمایی واحدی از خانواده ایرانی وجود ندارد و با تکثری از گونههای خانواده در ایران مواجه هستیم و به همین منوال در این سریالها نیز به تقابلهای گفتمانی از این نوع خانوادهها میپردازند و در پایان سریال با توجه به گفتمان مدنظر، به دنبال برتری گفتمان و نوع خانواده مدنظر خود هستند. |
کد مقاله | 46991 |
تعداد بازدید | 72 |
|