عنوان | اکوفمینیسم در هنر معاصر ایران (موردکاوی: رویداد پرسبوک) |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی هنر و ادبیات (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 181-161 |
کلید واژه | اکوفمینیسم هنر زنانه تحلیل انتقادی گفتمان هنر ایرانی هنر زنان هنرمندان زن آثار هنری هنر معاصر آثار هنری زنان هنر معاصر ایران رویداد پرسبوک هنرمندان معاصر ایرانی |
چکیده |
سالانۀ هنر معاصر پرسبوک بیش از یک دهه در فضای هنری ایران نقشآفرین بوده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و همچنین با تاکید بر مفهوم اکوفمینیسم، قصد دارد این رویداد و آثار هنرمندان زنِ شرکتکننده در دورههای پنجم تا دهم آن را با هدف فهم نسبت پرسبوک با فضای گفتمانی دهههای 80 و 90 خورشیدی و اندیشۀ اکوفمینیسم بازخوانی نماید. نتایج این مقاله نشان میدهد فضای گفتمانی ایران در این دو دهه، زمینهای را برای رویکردهای انتقادی در هنر مهیا ساخت که توجه به روایتهای حاشیهای، از جمله گفتمان فمینیستی در هنر را مجال بروز داد و بهدنبالش، رویدادهایی مثل پرسبوک با گرایشهای اکوفمینیستی ظهور پیدا کرد. برپایی رویدادهای سالانۀ پرسبوک بهصورت محیطی و مکانمند، بهرهمندی از مواد طبیعی، الهام از صنایعدستی و نمایش انتزاعی اندامهای زنانه، آثار واجد معنایی زنانه-زمینی میشوند؛ همآوایی دو عنصری که توسط نظام مردسالار به حاشیه رانده شدهاند. هنرمندان زن معاصر ایرانی در بستر رویداد پرسبوک، با بهچالشکشیدن تعاریف مطلوب از هنر و با بهعرصهآوردنِ آن بخش از کار زنان که ناچیز انگاشته میشد، کوشیدهاند ضمن اعتباربخشی به هنر زنانه، مخاطب را از ستمی که همزمان بر زنان و زمین میرود آگاه کنند. |
کد مقاله | 46948 |
تعداد بازدید | 70 |
|