عنوان
|
اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر همدلی و خودکنترلی دانشآموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
محدثه درویشی - نوشین تقی نژاد - آزیتا امیرفخرایی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 70 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
83-75 |
کلید واژه
|
بندرعباس (شهرستان) همدلی خودکنترلی رفتارهای پرخطر دانشآموزان طلاق دانشآموزان دبیرستانی طلاق آموزش خودمتمایزسازی خودمتمایزسازی گرایش به رفتارهای پرخطر دانشآموزان متوسطه اول دانشآموزان دوره متوسطه دوم
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر همدلی و خودکنترلی دانشآموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحلهای (پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری) و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر بود که در دوره اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر بندرعباس مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانشآموز طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانشآموز در گروه آزمایش و 17 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان در گروه آزمایش آموزش خودمتمایزسازی را طی ده هفته در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر، پرسشنامه همدلی و پرسشنامه خودکنترلی استفاده شد. دادههای حاصل با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر همدلی (0001 > P ؛ 57/0 = Eta ؛ 38/43 = F ) و خودکنترلی (0001 > P ؛ 53/0 = Eta ؛ 32/37 = F) دانشآموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش خودمتمایزسازی با بهرهگیری از فنونی همانند متمایز ساختن باورهای منطقی و غیرمنطقی، مجهز ساختن اعضا به مهارتهای خاص ارتباطی و پذیرفتن مسئولیت میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود همدلی و خودکنترلی دانشآموزان طلاق با گرایش به رفتارهای پرخطر مورد استفاده قرار گیرد.
|