عنوان
|
اثربخشی درمان ذهن آگاهی کودک محور بر کیفیت دلبستگی کودکان طلاق دارای دشواری در خودنظمدهی هیجانی |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
شیوا گوهری - علی حسینی المدنی - فرشته افکاری |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 70 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1402 |
محدوده صفحات
|
221-213 |
کلید واژه
|
دلبستگی تهران کودکان دبستانی کیفیت دلبستگی رابطه والد فرزند ذهن آگاهی دلبستگی کودک خانوادههای طلاق طلاق فرزندان خانوادههای طلاق دختران مقطع ابتدایی دختران طلاق کودکان دختر خودنظمدهی هیجانی خودنظمدهی خودنظمجویی هیجانی درمان ذهن آگاهی کودکان تهرانی ذهن آگاهی کودک محور دشواری در خودنظمدهی هیجانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودکمحور بر کیفیت دلبستگی و تعامل والد- فرزندی کودکان طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دختر طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی (9 تا 12 سال) بود که در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 26 کودک دختر طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 13 کودک). گروه آزمایش مداخله درمان ذهنآگاهی کودکمحور را طی دو نیم ماه در 10 جلسه 65 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه نظمجویی هیجانی کودکان (گارنفسکی و همکاران ، 2007)؛ پرسشنامه دلبستگی کودکان (کاپنبرگ و هالپرن، 2006) و پرسشنامه تعامل والد- فرزندی بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان ذهنآگاهی کودکمحور بر کیفیت دلبستگی و تعامل والد- فرزندی کودکان طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود کیفیت دلبستگی و تعامل والد- فرزندی کودکان طلاق با دشواری در خودنظمدهی هیجانی مورد استفاده قرار گیرد.
|