عنوان
|
بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر انسجام، ابرازگری و تعارض درون خانواده والدین دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
پناهعلی حسینزاده - مرضیه علیوندی وفا - زینب خانجانی - داوود حسینینسب |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 69 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1402 |
محدوده صفحات
|
102-93 |
کلید واژه
|
انسجام انسجام خانواده تعارضات خانوادگی برنامههای همکاری خانه و مدرسه دانشآموزان دوره ابتدایی تبریز دانشآموز اول ابتدایی ابرازگری خانواده ابرازگری
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر انسجام، ابرازگری و تعارض درون خانواده والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز انجام شده است. طرح تحقیق حاضر بر پایهی پژوهشهای نیمهتجربی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه استوار بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام خانوادههای دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 98-97 در مدارس دولتی مشغول تحصیل بودند. با تکیه بر روش نمونه گیری هدفمند، نمونه ای شامل 40 خانواده انتخاب و به شکل جایگزینی تصادفی، در دو گروه (20 خانواده گروه آزمایش و 20 خانواده گروه کنترل) قرار داده شدند. برنامه همکاری خانه و مدرسه به مدت 8 جلسه 30/2 ساعته (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش اجرا گردید. در این مدت هیچ برنامهای برای گروه کنترل اجرا نشد. داده های هر دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید که نتایج نشان داد انسجام و ابرازگری خانواده در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور قابل ملاحظهای افزایش و تعارض درون خانواده به طور معنادار کاهش نشان میدهد (05/0 > p). با توجه به نتیجهی مداخلهی ارایه شده، چنین استنباط می شود که شرکت در برنامه همکاری خانه و مدرسه قادر است میزان انسجام و ابرازگری خانواده را افزایش و تعارض درون آن را کاهش دهد.
|