عنوان | اثربخشی برنامه مداخلهای کودکان طلاق بر ادراک کودکان از طلاق والدین: پژوهش مورد منفرد |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 65 |
تاریخ انتشار | بهار - 1402 |
محدوده صفحات | 149-127 |
کلید واژه | پژوهش مورد منفرد طلاق والدین طلاق فرزندان خانوادههای طلاق برنامه مداخلهای بومهن کودکان دختر ادراک کودکان برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه مداخله ای کودکان طلاق بر ادراک کودکان از طلاق والدین بود. روش: روش پژوهشی مورد منفرد (A-B) و جامعه آماری پژوهش، شامل کودکان دختر طلاق شهر بومهن بود که از میان آنها سه کودک از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه 31 سؤالی محقق ساخته ادراک کودکان از طلاق والدین (CPPDQ) استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوایی و صوری مورد تأیید متخصصان قرار گرفته و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرانباخ برای کل پرسشنامه 86/0 گزارش شده است. پس از یک جلسه خط پایه برای هر کودک برنامه مداخله ای به هر یک از کودکان، به صورت انفرادی در 8 جلسه هفتگی هر جلسه 45 دقیقه ارائه و ادراک کودکان بعد از هر جلسه، و در مرحله پیگیری مجددأ اندازه گیری، و داده ها بر اساس تحلیل دیداری و شاخص های آماری توصیفی تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد برای هر سه آزمودنی میانگین، میانه، روند و درصد غیرهمپوشی داده های مداخله بر ادراک شرکت کنندگان مؤثر بود و برنامه مداخله ای کودکان طلاق در افزایش احساسات و نگرش مثبت، کاهش احساسات منفی نسبت به طلاق والدین، بهبود روابط با والدین و همسالان و افزایش احساس شایستگی در کودکان مؤثر بوده است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، برنامه مداخله ای کودکان طلاق را می توان به عنوان روشی مؤثر برای بهبود ادراک کودکان در واکنش به طلاق والدینشان تلقی کرد و در مراکز مشاوره و آموزشی می توان از آن استفاده کرد. |
کد مقاله | 46912 |
تعداد بازدید | 59 |
|