عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت و مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر بر اهمالکاری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 30 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 240-223 |
کلید واژه | مهارت ارتباطی انگیزش تحصیلی آموزش والدین ارتباط مؤثر خودکارآمدی تحصیلی آموزش مهارتهای ارتباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری دانشآموزان پسر فارسان (شهرستان) آموزش والدگری مثبت دانشآموزان متوسطه اول ارتباط مؤثر همسران مهارتهای ارتباط زوجین والدگری مثبت |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت و مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر بر اهمالکاری، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر فارسان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهر فارسان که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر (20 نفر در گروه آموزشی والدگری مثبت، 20 نفر در گروه آموزشی مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر، 20 نفر در گروه گواه) انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی در 8 جلسه آموزش والدگری مثبت و آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر ارائه شد. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، تفاوت معنیداری بین اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت و مهارت های ارتباط مؤثر با همسر بر میانگین نمرات اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پسر در دو مرحله پسآزمون و پیگیری وجود دارد. |
کد مقاله | 46909 |
تعداد بازدید | 77 |
|